Texray slutför en 45 miljoner SEK investeringsrunda med Industrifonden

Texray slutför en 45 miljoner SEK investeringsrunda med Industrifonden

Texray, en pionjär inom strålskyddslösningar, meddelar ett framgångsrik slutförande av en investeringsrunda på 45 miljoner SEK (cirka 4 miljoner euro). Rundan leddes av Industrifonden och stöddes av privata investerare vid Impilo. Investeringen överträffade förväntningarna och visar på starkt intresse för Texrays innovativa teknologi.

Texray utvecklar banbrytande strålskyddslösningar för vårdpersonal som utsätts för hög strålexponering vid röntgenstyrda kirurgiska ingrepp. Nuvarande skyddsutrustning lämnar ofta sårbara områden oskyddade, vilket ökar risken för strålningsskador. Texrays banbrytande teknologi ger högsta skyddsnivå samtidigt som den prioriterar komforten för personalen i operations- och kateterlabbet. Med CE/FDA-registreringar och flera globala godkännanden revolutionerar Texray personlig skyddsutrustning (PPE) på viktiga marknader och fyller en kritisk klyfta inom strålskydd.

Läs deras pressmeddelande HÄR

Om Texray

Texray har utvecklat den första patenterade strålskyddstextilen i världen för att tillgodose behovet av bekväma och funktionella personliga skyddsutrustningar (PPE). För närvarande används Texray innovationen i produkter som är utformade för läkare som använder röntgen vid kirurgiska ingrepp och då utsätts för skadlig röntgenstrålning. Texrays unika funktioner kan även ge värde för yrkesverksamma inom branscher så som flygteknik, kärnkraftverk, veterinärmedicin och tandvård.

Läs mer: https://texray.io/

Petra Apell