Vetenskaplig studie exemplifierar hur PExAs metod kan användas för att studera förändringar i proteinprofiler i människans innersta delar av lungan

I en nyligen publicerad vetenskaplig artikel i Respiratory Research redogör forskare från bland annat Göteborgs Universitet och AstraZeneca hur PExAs metod har använts för att studera hur proteinsammansättning i våra innersta delar av lungan förändras vid rökning.

Cigarettrök utlöser inflammatoriska processer i lungan som spelar en central roll vid utveckling av lungsjukdomar såsom KOL. I studien har forskarna jämfört proteinsammansättningen i PEx-prover från rökare med icke-rökare för att på så sätt identifiera proteiner som är involverade i de biokemiska processer och som driver utveckling av lungsjukdomar, kopplade till rökning, som t.ex. KOL.

Upp till 200 olika proteiner kunde detekteras och man fann att koncentrationen av ett stort antal av dessa proteiner var förändrade i prover från gruppen med rökare. Intressant var även att de skillnader som observerades var mer uttalade hos kvinnor än hos män. Sammanfattningsvis skriver författarna av artikeln att PExAs provtagningsmetod kombinerat med högkänslig proteinanalys erbjuder en lovande plattform för identifiering av biomarkörer som förmår upptäcka KOL i tidig fas samt för identifiering av målproteiner för utvecklig av nya läkemedel mot KOL.

VD Erik Ekbo kommenterar:

• "I och med att detta arbete blivit godkänt för publicering i en vetenskapligt granskad tidskrift utgör det ett
    viktigt stöd för PExAs metod bland forskare som arbetar mot mer precis diagnostik och behandling av
    lungsjukdomar."

Länk till artikel: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34429114/

Om PExA AB

PExA AB har utvecklat PExA 2.1, ett patenterat forskningsinstrument som hjälper forskare att på ett smart sätt
samla in biologiska prover från de minsta luftvägarna genom en enkel utandningsmanöver. PExAs teknologi används för närvarande av framstående forskargrupper i flera olika länder och forskning med instrumentet har resulterat i cirka 30 vetenskapliga publikationer, vilka fungerar som referensmaterial för PExAs metod. Bolagets långsiktiga målsättning är att marknadsföra och sälja diagnostiska instrument för folksjukdomar (t.ex. lungcancer och KOL) som ska användas globalt för diagnostisering eller allmän screening på inrättningar där vård erbjuds. Bolaget avser vid den tidpunkt det är aktuellt med försäljning till kliniker att ha utvecklat mer patientnära, smidiga och kommersiella produkter, vilket innebär att PExA vänder sig till en betydligt bredare marknad, vilken idag omfattar åtskilliga miljoner patienter globalt.
PExAs B-aktie är noterad på Spotlight Stock Market.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

About GU Ventures AB

GU Ventures builds businesses out of groundbreaking ideas that help shape a better tomorrow and is top-ranked by UBI Global Index as one of the world's 20 leading university-run incubators. We finance and develop new innovative business ideas with connections to the University of Gothenburg, which is one of northern Europe's largest universities. Our mission is commercialize the innovations, which leads to the utilization of research and skills, renewal of the business community, job creation and sustainable growth. Our passionate team of company builders, financial experts, IP and legal talent are dedicated supporters of our companies and ensure their successes. Since our starting point in 1995, GU Ventures has developed over 200 new business ideas of which 130 are in business today and of which 14 are listed. Our portfolio consists of 70 holdings and some projects. In the latest survey, 87% of companies match the global sustainability goals set by the UN. GU Ventures is wholly owned by the Swedish state and managed by the University of Gothenburg. Feel free to read more at: www.guventures.com.