VGR stödjer GU Ventures & Handelshögskolans spetsutbildning inom entreprenörsskap

Västra Götalandsregionen, VGR, har beslutat att fortsätta medfinansiera GU Ventures förinkubatorprocess där företag och affärsprojekt utvecklas tillsammans med studenter vid Handelshögskolans utbildning inom entreprenörskap. Utbildningen, Masters of Science in Knowledge-Based Entrepreneurship (KBE) stöds även av utbildningsdepartementet som nationell spetsutbildning. Nu söker vi nya affärsidéer som studenterna kan utveckla under 2016.

VGR medfinansierar satsningen för att främja tillväxt och utveckling i Västra Götaland. Detta görs inom ramen för bland annat vision Västra Götaland och strategin Västra Götaland 2020. Satsningens syfte är att främja entreprenöriella affärsprojekt med internationell potential. Genom att identifiera, utvärdera och matcha idéer och affärsprojekt med entreprenörsstudenter från Handelshögskolans mastersprogram KBE (i en s.k. förinkubationsprocess), skapas långsiktiga och hållbara förutsättningar för tillväxt i regionen.

Sedan starten av förinkubatorprocessen med Handelshögskolan år 2012 har 15 bolag och affärsprojekt sållats ut och antagits till förinkubatorn. Ett av bolagen har sålts, sju av bolagen är i invalda i GU Ventures inkubator och sju utvecklas just nu i förinkubatorn. Drygt 40 studenter har utbildats och coachats i praktiskt affärsmannaskap och matchats till bolagen och affärsprojekten.

- Ambitionen är att arbeta med bolag och affärsprojekt som ligger nära marknad och erbjuder en tjänsteinnovation, berättar Andreas Albertsson, ansvarig affärsutvecklare vid GU Ventures.

Processen utgör ett komplement till GU Ventures övriga verksamhet genom att man åtar sig projekt och idéer av kompletterande karaktär till den befintliga inkubatorn med forskningsbaserade bolag och projekt. Processen bidrar till att kunna rekrytera driftiga och välutbildade entreprenörer till våra bolag och projekt.

- Samarbetet med GU Ventures ser vi som strategiskt viktigt för att kunna bedriva Handelshögskolans spetsutbildningen inom entreprenörskap vid Göteborgs universitet. Vi lärare på Handelshögskolan ansvarar för akademisk kvalitet och lärandemål och tycker det är fantastiskt roligt att jobba med GU Ventures, säger Maureen McKelvey, professor och kvalitetsansvarig för KBE (www.handels.gu.se/iie).

Vi söker nu dig som har en affärsidé, gärna tjänstebaserad, och som vill utveckla den tillsammans med studenter vid entreprenörsutbildningen.

För mer information, kontakta Andreas Albertsson på andreas@ventures.gu.se eller 0761-386460.

För mer information om GU Ventures: www.ventures.gu.se

För mer information om Handelshögskolans mastersprogram inom entreprenörskap: