På bild: Maria Barklund, medgrundare och VD VIDEM, Petter Barreng, medgrundare och CTO

VIDEM reser 5 MSEK till banbrytande diagnostik av infektionssjukdomar - GU Ventures och Vasa Angels investerar

Under pandemin har svenska staten fått betala 22 miljarder för PCR-tester. Bolaget VIDEM har utvecklat en ny patenterad teknologi för att möjliggöra billigare, snabbare och mer exakt diagnostik av infektionssjukdomar som möter framtidens behov för en bättre och mer effektiv vårdlösning. Nu har bolaget fått in en initial investering på cirka 5 miljoner kronor.

Investeringen till VIDEM, som är ett företag inom Healthtech Accelerator på Sahlgrenska Science Park, kommer från Impact-First-investeraren EQT Foundation, entreprenören och teknikinvesteraren Hans Victor, affärsängelnätverket E14 Invest, life-science-fokuserade GU Ventures, Vasa Angels och erfarna affärsänglar.

• ”För att möta behovet av effektiv, tillgänglig och patientcentrerad vård behöver diagnostik decentraliseras på ett sätt som minskar kravet på att skicka prover till laboratorier för analys. Idag kan det ta flera dagar innan testresultaten levereras”, säger företagets vd och medgrundare Maria Barklund.

Helena Ströberg, affärsutvecklare från GU Ventures, har bakgrund inom biotech och medtech och kommer ta plats i styrelsen för att medverka till företagets utveckling.

• "Vi från GU Ventures är glada att kunna vara med och bidra till detta nytänkande bolag inom MedTech som med sin smarta lösning accelererar utvecklingen av framtidens diagnostik", säger Helena Ströberg.

VIDEM har för närvarande en prototyp, proof-of-concept och patentskydd. Denna investering kommer att underlätta produktutveckling av ett helt integrerat system och pilotstudier.

• “EQT Foundation är imponerad av VIDEMs metod att diagnostisera patienter snabbt och till låg kostnad, och tror att deras produkt kommer att gynna grupper i samhället som är underbetjänade idag. Genom att tillhandahålla tillgänglig diagnostik har VIDEM potential att skapa positiva ringeffekter i hela sjukvården, säger Cilia Holmes Indahl, chef för EQT Foundation.

Om VIDEM

VIDEM är ett svenskt bioteknikföretag med ett grundarteam av innovatörer från fyra nationaliteter som delar passionen och engagemanget för att ge mänskligheten tillgång till överlägsna diagnostiska lösningar. Målsättningen är att förbättra livet för många, förhindra spridning av infektioner och global antimikrobiell resistens.

För mer info:https://www.videm.se/

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Helena Ströberg

Business Development, GU Ventures +46 (0) 72 - 577 04 51