Volvo Technology Transfer köper delar av GU Holdings aktier i I-Tech AB

Volvo Technology Transfer köper delar av GU Holdings aktier i I-Tech AB

GU Holding säljer en tredjedel av sitt innehav i bolaget I-Tech till en annan av bolagets delägare, Volvo Technology Transfer. Exit i tidig fas ingår i GU Holdings uppdrag, för att snabbare kunna återinvestera såddkapitalet i nya verksamheter. Volvo Technology Transfer bidrar till detta på ett bra sätt.

Volvo Technology Transfer (VTT) har nu köpt en tredjedel av GU Holdings innehav i I-Tech. Affären sker enligt ett optionsavtal som delägarna slöt i december 2008. Båda delägarna är fortsatt aktiva i bolagets utveckling och är måna om att bolaget utvecklas väl på de marknader och med de produkter bolaget utvecklar.

- För GU Holding är Volvo Technology Transfers köpbeslut ett bevis på att I-Tech fortfarande är på rätt väg och att VTT tror på bolaget. Det är också viktigt för GU Holding som tidig såddinvesterare att vi kan göra en god och förhållandevis snabb delexit på delar av vårt innehav, i syfte att kunna återinvestera vårt kapital i nya bolag och projekt, säger Klementina Österberg, VD, GU Holding.

GU Holding var den första såddinvesteraren i I-Tech år 2004 och har sedan dess stöttat bolaget med finansiering och affärskompetens, samt attraherat kapital genom flera nya investerare. VTT var en av dessa och är delägare i I-Tech sedan december 2008.

I-Tech planerar att exploatera användning av substansen medetomidin både för fritidsbåtar och för det globala handelstonnaget. Bolaget har utvecklat och patenterat användning av den farmakologiska substansen medetomidin som påväxtförhindrande substans i båtbottenfärger. Mycket små mängder medetomidin tillsatt i bottenfärger har visat sig vara tillräckligt för att förhindra påväxt av marina djur under ett flertal år. Medetomedin utgör därmed en sedan länge efterfrågad miljöanpassad lösning för att lösa påväxtproblematiken för båtmotorer och båtskrov.

Verksamheten i I-Tech består främst av marknads- och affärsutvecklingsaktiviteter, produktionsutveckling, samt registrering av substansen. Forskning pågår parallellt kring medetomidin inom det MISTRA-finansierade forskningsprogrammet Marine Paint vid Göteborgs universitet och Chalmers. Marine Paint och I-Tech har ett samarbetsavtal för fortsatt vidareutveckling och delande av kunskap.

I-Tech grundades 2000 av flertalet forskare vid Göteborgs universitet. Bolaget ägs av Volvo Technology Transfer, Mintage Scientific, Innovationsbron, GU Holding, forskare samt affärsänglar.

För mer information:

Klementina Österberg, VD GU Holding, 031-786 5153, klementina.osterberg@holding.gu.se

Johan Carlsson, VD Volvo Technology Transfer, 031-322 9013, johan.m.carlsson@volvo.com

Om GU Holding:

GU Holding skapar nya jobb och tillväxt genom att finansiera och utveckla nya affärer och bolag baserade på forskningsresultat från Göteborgs universitet.

Tillsammans med forskare och saminvesterare har GU Holding sedan 1995 utvecklat över 55 nya affärsidéer, som i över 40 aktiebolag sysselsätter 240 personer och omsätter 240 MSEK. Bolagen har sammanlagt attraherat över 620 MSEK i kapital. Flera av bolagen har avyttrats med vinst och två av bolagen är dessutom noterade. Portföljen består idag av ett trettiotal företag.

Om Volvo Technology Transfers

Volvo Technology Transfer ska skapa värde genom att stödja och utveckla nya bolag med relevans för Volvokoncernen.

Ett Corporate Venture Capital-företag vars historia sträcker sig tillbaka till 1983 då Volvo var medlem i European Round Table och Euroventures. 1996 startades Volvo Venture Management vilket blev Volvo Technology Transfer under 1997.

Om I-Tech

I-Tech grundades 2000 av flertalet forskare vid Göteborgs universitet.

Bolaget utvecklar och skall sälja en substans som förhindrar påväxt på båtbottnar. Bolaget ägs av Volvo Technology Transfer, Mintage Scientific, Innovationsbron, GU Holding, forskare samt affärsänglar.