Zeptagram AB - Annyett Royale vänder sig till Zeptagram för att sälja rättigheter på sin nya R & B-låt

R & B-artisten Annyett Royale, för närvarande en oberoende artist, har nu vänt sig till musikappen Zeptagram som ett innovativt sätt att hjälpa till att hantera rättigheterna till hennes musik, få lite extra exponering och generera intäkter på samma gång.

"Jag är glad att dela min musik med mina supportrar på detta sätt," sade Royale, som säljer fem procent av rättigheterna till sin nya singel “Best Friend” på Zeptagram. ”Det är coolt att Zeptagram låter artister och låtskrivare göra detta på ett så flexibelt sätt. Jag tror att fler artister kommer att bli vilja göra detta när de få se fler exempel på det i skarpt läge.”

Med hjälp av Telos blockchain erbjuder Zeptagram en innovativ handelsplattform som gör det möjligt för köpare och säljare att utbyta musikrättigheter som aktier på Nasdaq. Den främsta publiken är musiker som kanske vill tjäna pengar på sitt arbete genom att sälja till exempel en del av ägarandelarna i en komposition samtidigt som de behåller majoritetsintresse - och därmed kreativ kontroll.

Detta tillvägagångssätt är betydligt mer annorlunda än det som varit den vanliga metoden att köpa och sälja kreativa rättigheter inom musikbranschen. Traditionellt säljs kompositioner direkt eller inte alls, utan utrymme för stegvisa transaktioner som den som Annyett för närvarande erbjuder.

Den traditionella strukturen begränsar också effektivt vem som kan köpa musikrättigheter, stänga av fans eller andra investerare som kanske inte kan få rättigheter till ett visst verk.

Zeptagrams VD och medgrundare Christina Löwenström sa att Annyetts försäljning är en stor milstolpe för den Sverige-baserade plattformen som sitt första stora partnerskap med en amerikansk konstnär.

"Vi är så glada att ha Annyett ombord," sa Löwenström, som också är musiker själv. ”Jag har känt hennes chef från vägen tillbaka, vilket är verkligen hur detta kom till. När vi pratade mer om vad Zeptagram gör nu, insåg vi att det bara var meningsfullt.”

I slutet av 1990-talet tog Annyett en kanske mer konventionell - men ändå ganska färgglad - väg inom musikbranschen. Hon träffade rapparen Snoop Dogg genom en familjvän i hemlandet Los Angeles. Detta ledde i sin tur till en introduktion till Master P och ett skivavtal med hans No Limit-skivbolag.

Annyett medger nu att hon förlorade sig i mixen på No Limit - en dåligt rap-fokuserad etikett på den tiden - även om hon var tacksam för möjligheten att vara en del av dess tidiga dagar. Efteråt slutade hon med att lämna branschen en tid för att arbeta andra jobb, men för cirka tio år sedan började hon spela in igen.

Hennes mål för nu är att marknadsföra "Best Friend" och förvandla den till en hit för att finansiera andra projekt, inklusive en full albumsläppning så småningom.

När det gäller Zeptagrams roll i den planen, sa Annyett: "Om det kan hjälpa min musik och hjälpa mig att få min musik till fler människor, är det coolt. Jag är glad att prova, se hur det går och hur det fungerar för mig. Det är fantastiskt att vi har dessa alternativ nu genom teknik. "

Zeptagrams app är tillgänglig via Android och iOS. Prova att investera idag!

GU Ventures AB kommersialiserar nya innovativa affärsidéer med koppling till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största lärosäten. Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat över 190 nya affärsidéer och är topprankad av UBI Global som en av världens 20 främsta universitetsdrivna inkubatorer. Portföljen består idag av ett 70-tal objekt, varav nio är noterade. Vid senaste mätningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN. GU Ventures är helägt av svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Uppdraget är att finansiera och utveckla nya innovationer, vilket leder till nyttiggörande av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, jobbskapande och hållbar tillväxt. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, sina bolag samt alumnibolagen.

Melisha Linnell

Presskontakt Kommunikatör /administratör GU Ventures administration/kommunikition