Använd egenkontrollen i appen Golv- & Våtrumskontroll. Då finns tydlig dokumentation som styrker vad som utförts och man slipper onödiga diskussioner och i värsta fall att bli återbetalningsskyldig.

Undvik trista diskussioner och risk för återbetalning

Nu när en stor aktör i byggbranschen misstänks för överfakturering blir det extra viktigt för GVK-företagen att ha ordning på sina fakturaunderlag. Räkna med att kontrollen av fakturor och fakturaunderlag vid ramavtal kommer att öka framöver! Kunden vill inte betala för något man inte fått.

Enklaste sättet att slippa ifrågasättanden - och i värsta fall bli återbetalningsskyldig - är att tydligt dokumentera arbetsmoment och tidsåtgång.

- Ett GVK-företag kan förekomma eventuella problem genom att använda den digitala appen Golv- & Våtrumskontroll, säger Johan Aspelin, vd på GVK. I appen dokumenterar man varje moment, gärna med bild. Dokumentationen leder till en transparent dialog där både beställare och entreprenör kan känna sig trygga.

- Fakturaunderlagen ska vara tydliga och överskådliga. Ju struligare uppdrag, desto viktigare med tydlig dokumentation – särskilt om man arbetar på ramavtal.

Egenkontrollen är, tillsammans med förkontrollen, ett viktigt verktyg för plattsättaren eller golvläggaren ute på arbetsplatsen. Det är inte svårt att ta upp telefonen och dokumentera vilka moment man gör. Då finns klara bevis om något skulle krångla längre fram. Egenkontrollen styrker utförda arbetsmoment och tidsåtgång.

- Blir det diskussioner kring fakturan ett halvår senare är det inte lätt för arbetsledaren, som kanske har montörer ute på flera olika jobb, att hålla reda på exakt vad som gjorts. Eller inte gjorts. Då är det dokumenterade underlaget som ligger i appen ovärderligt.

Golv- & Våtrumskontroll är därför viktig för företagets ekonomi och lönsamhet. Brist på egenkontroller, det vill säga dokumentation av vad som gjorts och i förlängningen hur lång tid det tagit, kan i värsta fall leda till anklagelser om fusk och krav på återbetalning i de delar där man inte lyckas styrka vad som utförts.

- Om det dras till sin spets måste företaget kunna redogöra för de olika posterna i fakturaunderlaget, säger Johan Aspelin. Den som använder Golv- & Våtrumskontroll och följer stegen där har all nödvändig dokumentation på plats och kan känna sig säker.

Appen Golv- & Våtrumskontroll är avgiftsfri för GVK-auktoriserade företag. De GVK-företag som inte använder den digitala tjänsten ännu men vill komma igång kan kontakta Andreas Svensson för support, andreas.svensson@gvk.se

Läs mer om Golv- & Våtrumskontroll