Här är det GVKontroll på gång hos Golv och Kakel i Mellansverige

”Utan GVK-dokument, ingen betalning”

Golv- och Våtrumskontroll, tjänsten som underlättar dokumentation av installationer i både våta och torra utrymmen, uppdateras kontinuerligt. Syftet är att förenkla och effektivisera den dokumentation som nu allt oftare efterfrågas av beställarna.

- Jag är nästan lite nördig när det gäller GVKontroll! Det beror på att jag ser så stor skillnad i effektivitet gentemot andra företag, där dokumentationen görs på papper, säger Bengt-Erik Persson, vd på Golv och Kakel i Mellansverige.

- I GVKontroll kan vi dokumentera för- och egenkontroller och eventuella avvikelser i både text och bild. Det betyder att vi kan ta betalt för vårt jobb enligt avtal och att vi kan bevisa att installationen var rätt utförd när vi lämnade jobbet.

- Det är faktiskt så att vissa av våra kunder inte betalar om de inte får se GVK-dokumenten!

Golv och Kakel i Mellansverige jobbar mest med försäkringsrelaterade jobb. De får uppdraget av ett byggbolag och slutkunden är oftast en konsument. I en gemensam informationsportal under entreprenadtiden läggs all info från de företag som är inblandade i jobbet. Informationen som behövs från Golv och Kakel finns redan tillgänglig i GVKontroll och överförs enkelt till infoportalen.

Bengt-Erik Persson menar att Golv- och Våtrumskontroll är smidig och sparar tid för användarna.

- Plattsättaren som är ute på jobb har bara att fylla i för- och egenkontrollen i sin mobil. Direkt när vi får uppdraget registrerar jag en våtrumsanmälan, så alla uppgifter kring projektet finns redan när jobbet startar.

- Mina killar lägger in eventuella avvikelser i förkontrollen och tar mycket bilder. Den dokumentationen underlättar ansvarsfördelningen enormt om vi skulle få problem senare, vare sig det gäller med uppdragsgivaren, med andra yrkeskategorier eller slutkund.

Golv och Kakel i Mellansverige har nyligen anslutit sig till Golvbranschen GBR. En viktig anledning är att montörer i företag som är både GVK-auktoriserade och GBR-anslutna kan använda GVKontroll i torra likväl som våta utrymmen.

- Det ser jag fram emot, säger Bengt-Erik Persson. Då blir vi ännu effektivare.

Några av de senaste förbättringarna i GVKontroll är

- Användare ser tydligt vilka i projektet som är mottagare av kvalitetsdokumenten
- Information om antal dokument/kontroller per projekt i projektlistan
- Relevanta branschregelskrav vid respektive kontrollpunkt i För- och Egenkontroll
- Vald tätskiktsprodukt från Våtrumsanmälan följer med till Egenkontroll

Företag som är både GVK-auktoriserade och anslutna till Golvbranschen GBR har fler dokument och funktioner, bland annat

- För- och Egenkontroll för torra utrymmen
- För- och Egenkontroll för sliparbeten
- Möjlighet att ladda upp och lägga till varudeklarationer
- Utökad projekthantering

I GVKontroll-tjänsten finns också montörens aktuella branschlegitimation.

www.gvkontroll.se  finns mer information och en kom-igång-guide. Här finns också länkar till instruktionsvideor på YouTube.

Notera att den tidigare GVK-appen fortfarande går att använda, men den uppdateras inte med nya funktioner och kommer successivt att fasas ut.