14 grymma trupptjejer i Stockholm Top Gymnastics laddar för EM med egen kampsång

De skulle nog inte vinna Körslaget - men siktar på EM-guld i Malmö. Stockholm Top Gymnastics 'ska göra det svårt för alla andra att slå oss'. De har tränat i över 500 timmar sedan årsskiftet och nu spelat in en egen version av kamplåt - Waka Waka STG - vid uppladdningen i augusti. De tillhör definitivt guldfavoriterna i EM, men måste först besegra det andra svenska laget, skånska Ling, som hårfint vann SM före STG 2010.

- Tjejerna är fantastiska gymnaster, säger tränaren Anders Frisk (det är han som ramlar ut från inspelningsbåset i slutet av den bifogade filmen), och riktiga krigare. Åldersspannet är stort, det är fjorton år mellan de yngsta och de äldsta gymnasterna. - Vi tränar mycket men vi går också in för att alltid ha kul och den här gången ville vi överraska ordentligt med någonting som ingen hade gjort förut. Det blev succé, och titeln passar ju bra: waka waka lär betyda ungefär 'nu är det dags, nu gör vi det!' på zuluspråk... (se och hör på videobilagan)

Det passar STG som verkligen har bestämt sig för att ge allt i kommande EM i truppgymnastik 21 - 23 oktober i Baltiska Hallen i Malmö. Huvudkonkurrenten i damklassen är det minst lika målinriktade laget från Ling i Helsingborg, som tidigare också har ett inofficiellt EM-guld i truppgymnastik. Men också Island tillhör numera de riktigt vassa truppgymnasterna i damklassen. I STG:s trupp finns också en isländsk tränare och en isländsk gymnast - båda 'importerade' av Frisks tränarkollega Christian Vilppola (som tidigare exporterats till Island just för att utveckla landets truppgymnaste - nu är åter i Sverige)

- Man kan säga att vi har ett helt nytt lag sedan årsskiftet, säger Anders Frisk. De yngsta är femton resp sexton år, vår äldsta gymnast är tjugonio. Men alla är grymma gymnaster och helt inställda på att ge järnet på EM!

Här är alla gymnasterna i EM-laget:

Frida Björkman (89)
Marion Fennö Muyingo (94)
Jenny Klamer (90)
Hanna Larsson (91)
Louise Lindblad (90)
Charlotta Lindblom (84)
Sophia Lindholm (81)
Mickaella Lindroth (90)
Jenny Lööw (86)
Golpar Parvadeh (93)
Sandra Salo (88)
Jenny Säily (93)
Marin Thrastardottir (82)
Michelle Wanström (92)

Tränare: Christian Vilppola, Lára Kristin Ragnarsdottir och Anders Frisk (070-3170812)
Christian Vilppola, som gjort filmen, arbetar också som lärare på Cirkushögskolan, Anders Frisk som lärare på GIH, Gymnastik och Idrottshögskolan i Stockholm.