Alla svenska landslag i final på EM i truppgymnastik

Alla svenska landslag i final på EM i truppgymnastik

Andra dagen under EM i truppgymnastik bjöd på seniorernas kval. Den stora arenan kokade från start till slut när alla svenska landslag tog sig vidare till lördagens finaler.

Först ut var mixedtävlingen och det svenska mixedlandslaget visade upp en fin form i samtliga tre grenar. Några små missar gör att det finns saker att förbättra till lördagens final, men med poängen 56.150 slutar Sverige ändå först i kvalet. Storbritannien visade upp en mycket hög nivå och hamnade precis efter Sverige i kvalet.

Det svenska damlandslaget inledde sin tävling med ett magiskt fristående. Andra redskap var tumbling där det tyvärr blev en skada, men laget fullföljde redskapet och avslutade med en strålande trampett. Totalpoängen blev 52.675 och även damerna är vidare till lördagens final med högst kvalpoäng följt av Danmark och Island som tillsammans bildade topptrion bland de sex lag som gick vidare till final.

Sist på dagen fick vi se herrlandslaget göra entré på tävlingsgolvet och visa upp volter med en otroligt hög svårighet. Genomförandet var stabilt och totalpoängen 58.500 betyder att herrarna kvalar till lördagens final som trea. I herrarnas tävling var det inte bara Sverige som visade upp volter av högsta klass. Flera av de deltagande nationerna visade upp en mycket hög nivå, inte minst uppstickaren Azerbajian som bjöd på show. På lördag väntar en spännande match om medaljerna.

Förbundskapten Tova Sörén kommenterar dagen:

- Vi är mycket nöjda med dagens kval! Vi hade tyvärr en skada, men gymnasterna hanterade det proffsigt och visade varför de är uttagna till det här. Nu ser vi fram emot att se alla våra sex landslag i final!

Seniorernas finaler går på lördag med start kl. 12.00 och visas på SVT play. Imorgon väntar final för juniorlagen som drar igång 14.00.

Foto: Filippo Tomasi