Jennifer Williams på bom. Foto Filippo Tomasi från VM 2023.

Bomfinal i världscupen för Jennifer Williams

Jennifer Williams, som till vardags tränar i Eskilstuna GF, hade en strålande dag på FIG Apparatus World Cup i Cottbus, Tyskland. Under fredagskvällen blev det klart att den fina poängen 13.333 tar henne vidare till final i bom. De åtta bästa gymnasterna gör upp i finalen och Jennifer kvalar in på delad femteplats.

Jennifer genomförde dessutom ett mycket fint fristående idag där poängen 12.566 gav henne en 14:e plats. Hon var själv mycket nöjd över dagens prestation.

- Idag kände jag mig mycket lugnare och även revanschsugen efter gårdagens barrkval. Bommen gick relativt bra men det finns mycket utvecklingspotential och friståendet var stabilt. Allt som allt är jag väldigt nöjd över att ha tagit mig vidare till final i bom.

FIG Apparatus World Cup ingår i en serie med totalt fyra tävlingar under våren vilka tillsammans utgör det sista kvalet till sommarens OS i Paris. Det är därför ett starkt startfält på plats i Cottbus under veckan.

- Fantastiskt kul att Jennifer tar sig till bomfinal här i Cottbus. Dessutom har hon chans att höja sig i finalen då hon kom fel i avhoppet idag vilket kostade på poängen. Nu laddar vi för final på söndag, säger förbundskapten Helena Andersson Melander.

Finalen i bom avgörs på söndag med start kl. 14.05.

För mer info om dagens tävling, kontakta Förbundskapten för damerna Helena Andersson Melander: 0046 73 268 64 25