Nu drar hopprepsskoj igång!

Dags för Hopprepsskoj 2023

Nu är förra årets succé tillbaka - Hopprepsskoj! Det är ett enkelt och roligt sätt att röra på sig och målet är att samla ihop fler än förra årets över 32 miljoner hopp.

Hoppresskoj är ett projekt som drivs av Gymnastikförbundet som riktar sig till skolor årskurs 1-6 och föreningar och som pågår under perioden 2-12 maj. Målet är att få fler barn aktiva på raster och på fritiden. Förra året var över 3000 klasser från cirka 570 skolor med i satsningen och tillsammans hoppade de 32 422 722 hopp.

- Vi är överväldigade över gensvaret vi fick i Sveriges skolor under förra året och i år hoppas vi givetvis på att få ännu fler barn i rörelse, säger Maria Gottberg som ansvarar för satsningen på Gymnastikförbundet.

Under @hopprepsskoj på Instagram kommer Gymnastikförbundet under perioden att lägga upp utmaningar, tips och tricks och ett tävlingsförslag i ”Kämpahoppet”. Detta för att inspirera till hur deltagarna kan utmana kompisar eller andra klasser. Alla hopp kryssas av i en Hopp-o-meter och ansvarig vuxen rapporterar in hoppen så att utmaningen ska gå att följa.

- Hopprep är ett roligt och enkelt sätt att komma i rörelse och det går bra att börja hoppa redan nu. Värm upp inför utmaningen i maj genom att ta del av vårt inspirationsmaterial och följ oss i sociala medier, uppmanar Maria.

En del av Riksidrottsförbundets skolprojekt

Hopprepsskoj är Gymnastikförbundets del i Riksidrottsförbundets projekt för mer rörelse i skolan. Rörelsesatsningen i skolan syftar till att förbättra folkhälsan, välbefinnandet och skolresultaten. Arbetet med att ta fram Hopprepsskoj har letts av Gymnastikförbundet med finansiering från Riksidrottsförbundet och med stort stöd av ideella krafter från föreningsengagerade inom hopprep. Idékonceptet kommer ursprungligen från Kämpinge gymnastikförening som arbetat tillsammans med skolor i Skåne på ett liknande sätt.