David Rumbutis i EM-final

David Rumbutis i EM-final

Det svenska laget har gjort en mycket fin insats under kvaltävlingen på EM i manlig artistisk gymnastik och David Rumbutis är klar för EM-final i mångkampen.

Efter ett långt tävlingsuppehåll för landslaget var det äntligen dags för mästerskap igen och fem gymnaster representerade Sverige: Kim Wanström, Karl Idesjö, Filip Lidbeck, David Rumbutis och Joakim Lenberg.

David Rumbutis, trefaldig svensk mästare, startade i en av sina bästa grenar hopp. Där har han två riktigt svåra hopp och som han gick in och visade att han bemästrar. Han fick en hög snittpoäng 14,366 som räckte nästan hela vägen till EM-final, där han är andra reserv.

- Jag var supertaggad när jag kom in på arenan och det var bara fullt ös, köra och landa – inte så mycket mer med det!, beskriver David sin hopptävling.

Tävlingen fortsatte i barr där han gjorde en riktigt bra serie, följt av en fin räckserie med en stabil landning. I fjärde grenen fristående blev det tyvärr en miss och fall i en av voltlängorna. Bygeln tog sig David igenom lugnt och fint och han avslutade tävlingen bra i ringarna. Den totala poängen 78.565 räckte till en final i mångkampen.

- Jag är nöjd med helheten trots fallet i fristående. Framför allt att jag och Jocke hade inställningen att köra klart hela mångkampen och inte ge upp efter en eller två grenar och inte hänga upp sig på missar, sammanfattar David.

Kim Wanström, Hammarbygymnasterna, tävlade även han i mångkampen och gjorde en riktigt bra tävling i Basel. Han började stabilt i hopp och fortsatte lika bra i barr. Nästa gren räck gick också enligt plan och Kim visade upp en fin och säker serie och ett nytt avhopp. I fristående, som är en av Kims bästa grenar, fortsatte han i samma fina stil och fick sin högsta poäng för dagen 13.933. Bygel, som alltid är nervöst, gick bra och tävlingen avslutades fint i ringar där han gjorde en riktig kämparinsats in den sista landningen för dagen. Den totala poängen blev 75.414.

- Som helhet är jag ganska nöjd. Det känns bra och det var kul att tävla och jag körde en fallfri mångkamp idag. Sen kan man alltid hoppas på mera, tex hade jag några onödiga småsteg i några landningar friståendet. Jag är mest nöjd med jag klarade avhoppet i ringar, det är första gången jag ställde det på tävling, säger Kim Wanström.

Joakim Lenberg, Motus Salto har tävlat sitt första EM som senior och var mycket nöjd med hela sin mångkamp.

- Det känns helt underbart! Mitt största problem har varit nervositeten, men det var jättekul att tävla och kändes mycket bättre än på träningen i tisdags, berättar Joakim.

Joakim började i hopp och ställde ner båda fötterna i landningen. Barr, som är en teknikgren gick bra hela vägen fram till avhoppet som blev något underroterat. Men efter det gick tävlingen bra. Totalpoängen i Joakims första seniortävling och första internationella tävling på tre år blev 71.940.

Filip Lidbeck från Halmstad Frigymnaster tävlade i två grenar, hopp och fristående och inledde urstarkt med två fina hopp med väldigt fin stil och en spikad landning i det första. I den andra grenen fristående visade han upp ett nytt program där det tyvärr blev ett fall i en underroterad dubbelvolt framåt.

- Det känns riktigt bra nu. Det har varit en annorlunda uppladdning. Hoppet gick riktigt bra med personligt rekord. Jag hade två nya hopp som jag inte tävlat på förut, och jag har aldrig spikat första hoppet heller, så det var riktigt bra. Nu ser jag fram emot att komma hem och slipa på friståendet och komma tillbaka i de andra redskapen som jag inte tävlat så mycket på den senaste tiden, säger Filip.

Karl Idesjö, från Hammarbygymnasterna, ställde upp i barr, räck och ringar. Han fick en lite knagglig start i barren, där han tappade spänningen i kroppen i ett moment i slutet av serien och föll i avhoppet. Men det skakade han snabbt av sig och fortsatte med en fin räckserie där allt satt som det skulle. Han avslutade med ringar och tog sig igenom serien på ett bra sätt.

- Jag kände mig på topp i morse och förträningen gick bra. Det var lite nervöst på första redskapet och det slog igenom, men sen kom jag tillbaka och kände mig mycket starkare i räck och fick en mycket bättre serie. Allt gick inte jättebra idag men det var kul att vara tillbaka på planen igen och få kunna göra det man älskar, kommenterar Kalle Idesjö dagens EM-tävling.

Förbundskapten Niklas Andersson summerar kvaltävlingen så här:

- Jag är mycket nöjd med tävlingarna här i Basel och lagets insats som helhet. Vi har ett bra tränarteam som hjälps åt och alla stöttar varandra. Jag är inte jätteförvånad över Davids fina tävling. Han har haft bra förberedelser fram till EM och dagens insats var en bra uppladdning inför finalen.

Svensk Gymnastik möjliggör för alla att träna, tävla och uppleva rörelseglädje. Rörelse är vårt språk.