Guld i hopp till 16-åriga Ida Jonsson i Världscupen i Quatar idag

Guld i hopp till 16-åriga Ida Jonsson i Världscupen i Quatar idag

Hon är bara 16 år och har redan tagit hem sitt första världscup-guld. Ida Jonsson från Eskilstuna tävlar i Quatar på vägen mot VM i London. Ida gick till final i samtliga fyra grenar.
Dagens grenfinaler (29 sept) var barr och hopp. Hoppfinalen vann Ida med två perfekta hopp. I morgon tisdag 30 september tävlar hon igen i grenfinalerna i bom och fristående.

- Sverige har nu två gymnaster i internationell klass', sade den meriterade internationella domaren Agneta Göthberg efter Idas vinst i VM-kvaltävlingarna i Västerås tidigare i september. Hur riktigt detta uttalande var demonstrerade Ida Jonsson från Eskilstuna GF i dagens grenfinal i Världscupen i Doha, Quatar.

Ida gjorde två perfekta hopp och vann sitt första världscup-guld med poängen 13,712 före Tjasa Kysselef, Slovenien (13,525) och Tijana Tkalcec, Kroatien (13,475).

I barrfinalen vann tyska Anja Brinker på 14,625, före Pauline Morel, Frankrike (14,125) och Marie Sofie Hindermann, Tyskland (13,875). Snubblande nära, på fjärde plats,  kom Alexandra Olsson med 13,675. I barr blev Ida Jonsson sexa med 12,85.

Både Ida Jonsson och Alexandra Olsson ingår i det svenska VM-laget i London i oktober, tillsammans med Veronica Wagner och Maria Edner.

I morgon onsdag 30 sept går grenfinalerna i bom och fristående - Ida tävlar i båda.