Kullerbyttans dag den 31 mars - för att främja rörelseglädje

Kullerbyttans dag den 31 mars - för att främja rörelseglädje

Den 31 mars uppmärksammar Gymnastikförbundet vikten av att röra på sig och stimulera till en ökad grundmotorisk träning bland Sveriges barn och unga.

Efter larm om försämrad grundmotorik bland barn och unga vill Gymnastikförbundet tillsammans med Bamse visa på vikten av att barn får möjlighet till en allsidig träning.

- Kullerbyttan är en symbol för rörelseglädje. Genom den grundmotoriska träningen får barnen med sig de viktiga byggstenarna för en livslång hälsa och fysisk aktivitet, säger Maria Gottberg, träningsansvarig på Gymnastikförbundet.

Över 500 föreningar inom Svensk Gymnastik har familjegympa och barngymnastik där de erbjuder barn den bästa grundmotoriska träningen som går att få. Gymnastiken ger en mångsidig och varierad träning, där barn och unga får med sig värdefulla verktyg för livet.

- Att tidigt få med sig den grundmotoriska träningen handlar inte bara om ren rörelsekompetens utan kan även bidra till en ökad självkänsla och en vilja att vara med i olika sammanhang. Det innebär också en ökad koncentration och möjlighet att klara av skolarbetet, fortsätter Maria.

För att barn ska få med sig de grundmotoriska färdigheterna behöver vårdnadshavare, skola och föreningslivet samarbeta. Ett sätt att uppmärksamma frågan är att dela med dig av din kullerbytta. Utmana familj, vänner eller någon i din närhet söndag 31 mars genom att dela med dig av din kullerbyttafilm på instagram och tagga personen du vill ska ta vid utmaningen. Tagga @svenskgymnastik och använd #kullerbyttansdag för att inspirera andra.