Landskamp Sverige - Belgien i kvinnlig artistisk gymnastik 6 juni

Landskamp Sverige - Belgien i kvinnlig artistisk gymnastik 6 juni

De tre medaljörerna från SM i Artistisk Gymnastik den 31 maj har alla klarat kvalgränsen för VM i London i höst.  Uppsalas Lina Sjöberg gör nu ett nytt försök att nå kvalpoängen för VM vid helgens landskamp mot Belgien. Tävlingen (juniorer och seniorer) går i Åkeshovshallen med start 15.30 den 6 juni 2009. Här är Sveriges laguppställning:

Svenska seniorer som tävlar i landskampen mot Belgien:

Nyblivna svenska mästarinnan, Maria Edner från Stockholm Top, Alexandra Olsson (SM-silver) och Ida Johnsson (SM-brons)från Eskilstuna.

Man kan räkna med att Ida Johnsson är revanschsugen eftersom hennes SM-tävling låg en bra bit under hennes normala nivå - kapaciteten har hon redan demonstrerat, bland annat vid senaste EM.

Förbundskaptenen Staffan Söderberg säger: - Det är inte lätt för en sextonåring att gå in som favorittippad i en stor tävling. Att slå underifrån innebär mycket mindre mental press. Jag kan dra en parallell till Veronica Wagner, som slog igenom som 15-åring när hon besegrade dåvarande SM-mästarinnan Karolina Bohman. Året efter var Veronica favorit till SM-segern men darrade på manschetten och förlorade till Karolina - dock för sista gången vill jag tillägga..

I seniorlaget ingår även Lina Sjöberg, Uppsalaflickorna, och Michelle Wanström, Stockholm Top Gymnastics.

Juniorlaget: Ida Gustavsson, Eskilstuna GF, Ida Rothe, Agnes Carlsson och Jonna Adlerteg från Västerås GF, Nicole Wanström, Hammarbygymnasterna,  samt från Stockholm Top Anna du Rietz Frestadius.

Mer information:
Förbundskapten (seniorer) Staffan Söderberg, 0708-555 299