Lina Sjöberg i semifinal i EM i trampolin

Under fredagen fortsatte EM-tävlingarna i Baku med de individuella kvalen i trampolin, där Lina Sjöberg tog sig vidare till semifinal och Måns Åberg satte personligt rekord.

Bland damerna startade Lina Sjöberg, Alva Lemoine, Hanna Rydén och Alice Flensburg och alla fyra körde bra serier. Bäst lyckades Lina Sjöberg som tog sig till en mycket fin semifinal.

-Jag är jättenöjd! Jag satte personligt rekord och kom igenom båda mina serier så det var superkul. Sen var det extra kul att vi var ett lag och att de andra tjejerna var grymma. De satte sina serier så då hade jag inget annat val än att köra minst lika bra!, säger Lina Sjöberg.

Semifinalen i trampolin innebär ett utökat redan intensivt tävlingsschema för Lina, som dessutom har den synkrona hoppningen tillsammans med Hanna Rydén att se fram emot, samt det stora målet, EM-final i DMT på söndag.

Personligt rekord för Måns Åberg

Svenska herrlaget inledde kvaltävlingen väldigt bra där alla fyra deltagarna gjorde riktigt fina första serier. Måns Åberg körde sedan en bra valfria och blev bästa svensk med ett personligt rekord.

- Jag slog till med en riktigt bra första serie. Den var över förväntan och jag hoppade med en bra känsla. Andra serien var lite mer kämpig men det var skönt att jag tog mig igenom den. Jag är jättenöjd, även om man alltid vill lite mer, säger Måns Åberg.

Även Oscar Smith körde en fin andra serie men hoppade ut på skyddet av trampolinen på den sista övningen, något som ger stora avdrag. Tyvärr missade både Felix Holgersson och Jonas Nordfors sedan i andra serien vilket gjorde att möjligheten till en framskjuten lagplacering försvann.

För mer information hör av dig till:

Jonas Juhl, Head of delegation och landslagschef, +46 730976470