Nathalie Westlund i barr under EM 2023. Foto: Filippo Tomasi

Nathalie Westlund vidare till världscupsfinal i barr

Eskilstunagymnasten Nathalie Westlund fick till en strålande start på tävlingsåret när hon under torsdagskvällen gick till final i barr under FIG Apparatus World Cup i Kairo, Egypten. Den fina serien gav poängen 13.200 och med det kvalar Nathalie in som 6:a till lördagens final dit de åtta bästa gymnasterna tagit sig.

På plats i Kairo finns även klubbkompisen Jennifer Williams som även hon genomförde en fin tävling och slutade på en 11:e plats i barrkvalet med poängen 13.100.

- Otroligt härlig start på världscupsserien för både Nathalie och Jennifer idag här i Kairo där båda kör igenom sina barrserier. Nathalie tar sig till sin tredje världscupsfinal i barr. Heja Svensk Gymnastik! Säger förbundskapten Helena Andersson Melander.

De svenska herrarna hade en lite tyngre kvaldag och fick inte riktigt till sina serier. Luis Il-Sung Melander (GK Motus-Salto) slutar på en 29:e plats i ringar och Filip Lidbeck (Halmstad Frigymnaster) på en 35:e plats i fristående.

Imorgon fortsätter tävlingarna med den andra kvaldagen.

För mer info om dagens tävling, kontakta Förbundskapten för damerna Helena Andersson Melander: 0046 73 268 64 25