Kämpinge GF lag 2 blev svenska mästare och segrade i totalen.

Nya svenska rekord i snabbhet under SM i hopprep

Under lördagen avgjordes lagtävlingarna i SM i hopprep på Lingvallen i Skåne. Som värd för tävlingarna stod Kämpinge GF och det var också föreningen vars lag satte två nya svenska rekord i snabbhet.

Det var Kämpinge GF lag 3 som fick ihop hela 375 steg med högerfoten i delgrenen 4 x 30 sek snabbhet med enkelrep och slog det gamla svenska rekordet på 366 steg. De nya rekordhållarna är Elin Söderlund, Sara Nässel, Louise Söderlund och Elsa Skansjö.

I grenen 4 x 45 sek snabbhet med dubbelrep låg det gamla svenska rekordet på 570,5 steg med högerfoten innan Kämpinge GF lag 2 idag fick ihop hela 592,5 steg - som därmed är nytt svenskt rekord och innehas av Smilla Eliassson, Marina Jalkell, Kajsa Arwefjäll, Isa Vigren och Julia Nydemark.

- Vi har egentligen inte tränat mer snabbhet än innan. Men vi har hittat ett nytt sätt att räkna på och det har gett oss ett lugn när vi hoppar. Nästa gång hoppas vi kunna komma över 600 steg, säger tjejerna i laget.

Det var kanske just lugnet som gjorde att Kämpinge GF lag 2 vann totalen i lagtävlingarna (som består av delgrenar i både snabbhet och i freestyle) och därmed kan titulera sig svenska mästare. Under lördagen avgjordes även JSM:s lagtävlingar i hopprep. För komplett resultatlista för alla delgrenar under SM samt JSM hänvisas till bifogad resultatlista.

På förhand utlovade Kajsa Murmark, nationell samordnare för hopprep, en spännande tävling på hög nivå. Något som dagens rekordtävlingar verkligen levde upp till. Imorgon söndag 19 mars fortsätter SM-tävlingarna med de individuella grenarna, start kl 9.00. Även dessa streamas (se länken nedan).

Streamingen från tävlingarna:

För mer information vänligen kontakta:

Emelie Berglund, pressansvarig för SM i hopprep Gymnastikförbundet, emelie.berglund@gymnastik.se, 0722 36 79 80

Svensk Gymnastik har många ansikten. Rolig och lekfull träning i ständigt nya former. Tävlingsutmaningar för dem som vill mer. Olika men ändå lika - den egna kroppens rörelser i centrum. God hälsa och välbefinnande genom rörelse, gemenskap och personlig utveckling - det är Svensk Gymnastik. Hos oss är alla välkomna.