Pia Saxholt är Årets Ledare!

Pia Saxholt är Årets Ledare!

Varje år utser Gymnastikförbundet Årets ledare. Utmärkelsen bygger på nomineringar från regionerna och i år är det Pia Saxholt från Trelleborg Gymnastics & Dance Club i Skåne som får utmärkelsen.

Motiveringen lyder:
”Som ledare och grundare av föreningen Trelleborg Gymnastics & Dance Club har Pia under många år inspirerat nya generationer att testa på den lilla disciplinen Aerobic Gymnasics. Tack vare hennes engagemang har disciplinen vuxit sig betydligt större än den var för några år sedan. Pia har stor kärlek och passion till sporten och en fantastisk förmåga att få det mesta att kännas roligt. Pia är en person som stöttar, vägleder och tar sig an alla, oavsett bakgrund, mål eller förkunskaper. Inkludering är Pias ledstjärna och något som kommit att genomsyra hela föreningen. Genom att stötta ledare, styrelse och aktiva får hon individer att utvecklas och en möjlighet att växa i sina roller.”

Pia berättar hur hon reagerade när hon fick beskedet.

- Jag blev jätteförvånad men jätteglad när jag fick veta. Jag visste ju att jag blivit årets ledare i region Syd men inte att det skulle gå vidare som en nominering till årets ledare i hela Sverige. Pelle ringde mig i förra veckan för att berätta det, och grejen är att jag har varit försenad med årsrapporten och det är många som varit på mig om att jag måste fixa det, så jag tänkte att nu ringer självaste Pelle också, herregud. Så när han berättade att jag blivit årets ledare så blev jag väldigt överraskad, säger hon.

Pia har varit engagerad i Trelleborgs Gymnastics & Dance under många år och berättar att hon ända sedan hon började med dans och gymnastik i 10-års åldern har sagt att det är detta hon vill göra hela livet. Idag håller hon träning för flera olika nivåer, allt från motionärer och seniorer till gymnaster som tävlar både nationellt och internationellt. Bland annat så kommer Pia att åka till VM i aerobic gymnastics i sommar med gymnasten Wilma Jönsson. Hon berättar vad det betyder för utmärkelsen betyder för henne.

- Den betyder faktiskt väldigt mycket. Jag har varit ledare sedan jag var 17 år och det var varit för alla åldrar med allt från små barn och stora barn till vuxna och pensionärer, och även om jag kan få beröm för att det är ett kul pass eller för framgångar och så där så är det väldigt kul att få det på pränt. För det mesta är det jätteroligt att vara tränare och det är det som driver mig framåt, men ibland är det tufft och då är utmärkelser som denna extra mycket värt, säger Pia.

Pia berättar vad hon tycker är det roligaste i rollen som ledare.

- Det är när medlemmen eller gymnasten klarar något som de inte klarat på länge. Det kan vara allt från att gå till träningen en gång i veckan till att klara ett element till en rutin. Det kan vara litet och det kan vara stort, men att den personen märker att ”jag fixar det här nu”. Särskilt kul är det om det är jag som motiverat dem till det, men framgången som de känner tycker jag är roligast, berättar Pia.

Avslutningsvis berättar Pia vilka egenskaper som hon anser är viktigast hos en ledare.

-Att lyssna och se gymnasterna. Att höra och känna av läget tror jag är väldigt viktigt, svarar hon.

Gymnastikförbundet är en av Sveriges största idrottsorganisationer med cirka 240 000 aktiva medlemmar i 1039 föreningar över hela landet. Svensk Gymnastik möjliggör för alla att träna, tävla och uppleva rörelseglädje. Rörelse är vårt språk.