Miranda under världscupen i Montpellier. Foto: Julien Blanc

Sjätte raka guldet för Miranda Tibbling

Miranda Tibbling fortsätter vara bäst i världen på parkour. Idag tog hon sitt sjätte raka världscupsguld i grenen speed. Medalj blev det även för Elis Torhall som tog hem bronset i herrarnas freestyle.

Finalerna i damernas speed och herrarnas freestyle skulle egentligen ha avgjorts redan igår, men på grund av stora förseningar i tävlingen beslutade tävlingsledningen att flytta finalerna till idag, söndag. För de svenska stjärnorna Elis och Miranda blev det att mentalt ladda om och ställa in sig på förmiddagstävling i stället.

Dagen började med semifinal i damernas speed dit Miranda hade tagit sig efter kvalets snabbaste run. I semifinalen genomförde hon ytterligare ett snabbt run och tog sig självsäkert vidare till finalen en timme senare. Efter en paus för återhämtning drog finalen igång och Miranda startade sist av alla tävlande. Det blev nervöst när Ella Bucio från Mexico genomförde ett dunder-run och slog Mirandas tid från semifinalen, men det gav bara Miranda mer att kämpa för och hon tog sig i mål på snabbast tid trots att hon halkade till och vurpade precis på slutet.

– Jag är jätteglad. Jag har varit väldigt nervös den här tävlingen faktiskt, det är första tävlingen efter min meniskskada så jag var extra nervös. Men det har varit jättekul att vara här, det är alltid jättebra publik här i Frankrike så det gav extra pepp. Det är såklart press att gå ut som favorit, det blir nästan jobbigare och jobbigare ju fler gånger det går bra, men jag försöker att tänka att så länge jag gör mitt bästa så spelar det ingen roll vad det blir för resultat, säger Miranda.

För Elis Torhall väntade final i freestyle vid lunchtid efter att ha slutat på första plats i kvalet med höga poäng. Han gick därför ut som favorit till att ta hem guldet men det skulle visa sig tidigt i finalen att fler var sugna på förstaplatsen. Nathanael Trier från Frankrike genomförde ett imponerande run framför hemmapubliken och satte press på Elis som gick ut sist. Elis genomförde sitt run snyggt men idag räckte det inte hela vägen till guld. Det blir ett fint brons till Elis som är nöjd med sin tävling.

– Jag gjorde mitt bästa, fick sämre poäng än i kvalet men jag är ändå glad att jag kunde köra, jag har haft en knäskada som har hindrat mig från att träna och tredjeplats det funkar.

Miranda deltog även i gårdagens kval i freestyle. Där visade hon upp ett snyggt run men missade finalen med minsta möjliga marginal, topp 8 går till final och Miranda slutade på 9:e plats.