SM i Artistisk Gymnastik 2009 - kval och grenfinaler Artistisk Gymnastik

Till söndagens Winners final gick Björn Slånvall, Måns Stenberg och George Foo (alla Brommagymnaster); Ida Johnsson, Alexandra Olsson (Eskilstuna) och Maria Edner, Stockholm Top Gymnastics. Alla startar från noll poäng igen.

Det var verkligen herrarnas och Brommagymnasternas kvaltävling. Björn Slånvall (81.200), Måns Stenberg (80.400) och George Foo (79,550) gick alla vidare till söndagens Winners Final genom riktigt fina insatser. Alla tre bjöd på en hård, jämn kamp och genomförde sina serier utan ett enda fall. Det bäddar för en riktigt hård fajt om mångkampsguldet under söndagens Winners Final.

Lägg till detta att alla tre också klaradeden uppsatta kvalgränsen för kommande VM i London (79,5).

- Björn visade att han är en gymnast på internationell nivå, säger förbundskaptenen David Ahlin.Tre grenguld (räck, barr och fristående) och två silver (bygel och ringar) tar Björn med sig från dagens SM-tävlingar. Räckserien med tre svåra släpp satt fint idag, hans fristående var riktigt lyckat och barr likaså.George vann förväntat två grenguld, i ringar och bygelhäst. Måns tog med ett riktigt vasst förstahopp och ett bra andra hopp hem grenguldet.

- Måns gjorde också en verkligt fin mångkamp där endast hans paradgren, fristående, bjöd på en lite oväntad miss. Allt annat satt och man kunde se att Måns var riktigt nöjd med sin insats. Med tanke på Måns kapacitet just i fristående finns mer att hämta här på söndag!

-David Ahlin fortsätter: George, som normalt är vår stabilastemångkampare, gjorde också en mycket fin tävling och kommer säkert att satsa för fullt på söndag. Som jag ser det är det en helt öppen fråga vem av de tre som kommer att ta hem mångkampsguldet på söndag. Alla tre kan vinna.

Två i sammanhanget nya namn tog SM-silver och SM-brons i hopp: Robert Svensson från Kalmar GF silver,  brons till Niklas Smårs, Uppsala GF.

I damtävlingen hade många gymnaster lite oväntade problem, vilket å andra sidan betyder att det finns mer att ge under kommande Winners Final. Dit gick Ida Johnsson och Alexandra Olsson från Eskilstuna samt Maria Edner, Stockholm Top Gymnastics.

Grenmedaljerna fördelade sig med två guld till Ida Johnsson (fristående och bom), ett till Lina Sjöberg, Uppsalaflickorna (hopp) samt ett till Alexandra Olsson (barr). Två silver till Ida Gustafsson, Eskilstuna (barr och bom), Maria Edner (fristående) och klubbkamraten Michelle Wanström (hopp). Brons slutligen till Maria Edner i bom och hopp, till Ida Johnsson i barr och till Alexandra Olsson i fristående.

Samtliga resultat finns på SM-arrangörens hemsida.