Gymnastik, grunden för all idrott.

Svensk Gymnastik vill mer och vill nå fler

Alla barn och unga ska ha goda förutsättningar till idrott och rörelse. Gymnastikförbundet är därför väldigt glada och stolta över att tillsammans med Riksidrottsförbundet och 14 andra idrotter bli en del av en omfattande satsning för att öka närvaron i utsatta områden.

- Gymnastik är grunden för all idrott, vi finns över hela landet men når inte ut till alla och det vill vi ändra på. Det här initiativet är därför jätteviktigt. Vi kommer nu att rekrytera en ansvarig för satsningen och vi hoppas på många ansökningar, säger Catharina Espmark, ny generalsekreterare Gymnastikförbundet.

- Föreningarna inom Svensk Gymnastik sitter på en stor kunskap och ett starkt engagemang med en verksamhet med allt från familjegympa, barngymnastik, parkour, hopprep, gruppträning till den mer traditionella tävlingsgymnastiken. Föreningarna kommer därför att ha en nyckelroll i satsningen, avslutar Catharina.