Seniorerna tog brons i lagtävlingen under NM i rytmisk gymnastik.

Svenska bronsmedaljer under NM i rytmisk gymnastik

Hela 30 svenska gymnaster har under helgen befunnit sig i finska Kisakallio där NM och JNM i rytmisk gymnastik avgjorts. Under helgens tävlingar regnade det bronsmedaljer över de svenska gymnasterna.

Dubbla brons i lag

Under lördagen inleddes tävlingarna med juniorernas individuella mångkamp och lagtävling. Flera av de unga tjejerna hade ingen internationell erfarenhet sedan tidigare och nerverna gav sig därför tillkänna. Men Sofia Constantinidou från Stockholm RG gjorde en fin tävling och placerade sig som bästa svenska på en 5:e plats i mångkampen. För laget blev det brons.

Dagen fortsatte sedan med seniorernas individuella mångkamp och lagtävling. Även här blev det brons för laget och förbundskapten Katarina Jönsson Söderberg berättar att det fortfarande finns saker att förbättra men att det denna gång bara var 5 poäng upp till silverplats vilket är ett styrkebesked jämfört med NM för två år sedan då det skiljde hela 18 poäng för Sverige upp till silver. Individuellt slutade Elina Sheremey från GCF Uppsala på en fin 6:e plats och Anastasiia Nechitaylo, också GCF Uppsala, slutade tätt efter på 7:e plats.

Den första tävlingsdagen avslutades med trupperna. Juniortruppen från Nikegymnasterna visade upp två fartfyllda program och fick i sitt andra försök den fina poängen 18.650. Seniortruppen från C4 gymnasterna körde också två fina program och var efteråt mest nöjda med sitt tunnbandsprogram.

Grenfinaler under söndagen

Under söndagen var det dags för duo/trio att visa upp sig på tävlingsgolvet innan grenfinalerna skulle avgöras. Sverige representerades av två duos i seniorklassen och två i juniorklassen. Bäst gick det för seniorduon från Nevis RG med Kazandra Wallenberg och Ida von Knorring som genomförde två fina program och slutade på fjärde plats, inte långt från pallen.

I de individuella grenfinalerna fick vi se Elina Sheremey och Anastasiia Nechitaylo i samtliga finaler på seniorsidan. För Elina, som förra året representerade Sverige på EM, gick det särskilt bra i boll och tunnband och hon tog hem bronset i båda grenarna. En fantastisk prestation i den tuffa konkurrensen.

I truppernas grenfinaler blev det brons till både juniortruppen från Nikegymnasterna och seniortruppen från C4 gymnasterna.

- Vi är väldigt stolta över hela vår svenska delegation med gymnaster, tränare och domare som har kämpat så hårt inför och under detta mästerskap och representerat Sverige på ett så fint sätt, säger förbundskapten Katarina Jönsson Söderberg.