Sverige skickar starkt lag till VM i kvinnlig artistisk gymnastik i oktober (uppdaterat 28 aug -14)

Sju gymnaster är uttagna till kommande VM i kvinnlig artistisk gymnastik i Nanning i oktober. Jonna Adlerteg, Emma Larsson, Kim Singmuang, Lovisa Estberg, Veronica Wagner, Nicole Wanström och Ece Ayan.  Pia Josephson, Gymnastikförbundets sportchef: - Ett svenskt lag på VM har varit vad vi jobbat för sedan 2010. Vi är väldigt nöjda över att vi nu nått detta mål - ett starkt landslag dessutom.

Fem av landslagets sju gymnaster tävlar idag för Eskilstuna GF. Nicole Wanström för Stockholm Top Gymnastics och Ece Ayan för Leksands GF.

IVeronica Wagner gör comeback . Hon liksom Jonna Adlerteg har stor erfarenhet av internationella tävlingar, erfarenheter som de yngre seniorerna kan dra nytta av i sitt första VM.  Men de yngre seniorerna saknar inte heller internationell erfarenhet - både Emma Larsson och Kim Singmuang har lyckats väl i tidigare juniortävlingar.

- Emma Larsson är redan vid 16 års ålder vår bästa mångkampare. Jag tror att det är rätt att säga att Sverige inte haft ett så starkt lag på många, många år. Vår målsättning inför VM är att kvalificera oss vidare till VM 2015 och då måste vi hamna topp 24. Det är inte orealistiskt, säger Pia Josephson.

Den 24 september reser laget till Kina. Medföljande tränare är Helena Andersson och Niklas Heckscher. Kvaltävlingarna startar den 5 oktober. Sverige tävlar i Subdivision 5.

Webbild: Fem av de sju uttagna gymnasterna tillsammans med tränarparet Helena Andersson och Sebastian Melander. Saknas på bilden gör Nicole Wanström. Med på bilden är även Ida Gustafsson som ursprungligen var uttagen till VM-laget men som har problem med en axel och därför inte kan träna fullt ut inför VM-starten - Ece Ayan går istället in som sjunde gymnast i VM-laget.

Mer information: Sebastian Melander, ansvarig seniorlandslaget, 070-246 1468 alt. Pia Josephson, sportchef på Gymnastikförbundet , 0708-808425, 08-699 6486