Sveriges bästa gymnaster tävlar i Nord-EM i Uppsala 12 - 13 november 2011

Sveriges bästa gymnaster tävlar i Nord-EM i Uppsala 12 - 13 november 2011

OS-hoppet Jonna Adlerteg ingår i det svenska lag som tävlar i Fyrishov, Uppsala,  i Nord-EM i artistisk gymnastik, 12 - 13 nov 2011. De möter landslag från Danmark, Finland, Färöarna, Irland, Island, Norge, NordIrland, Skottland och Wales. Det är Jonnas sista inhemska tävling för säsongen, före ett eventuellt OS-kval i London 2012. Sverige ställer också upp med ett landslag i manlig artistisk gymnastik (bild 2CFoto/Christian Thomassen, Jonna VM i Tokyo 2011)

Utöver Jonna tävlar Ida Gustafsson, Kim Singmuang, Lovisa Estberg och Ida Rothe i det svenska landslaget vid Nord-EM i artistisk gymnastik.

För Jonna Adlerteg är det sista inhemska tävlingen före det mycket viktiga OS-kvalet i London januari 2012. (Jonna Adlerteg väntar spänt på definitivt klartecken från Internationella Gymnastikförbundet till den viktiga testtävlingen i London som är sista chansen att kvalificera sig för att kunna bli uttagen att representera Sverige i OS 2012. )

Under Nord-EM kommer Jonna att tävla i hopp, bom och den svåra paradgrenen barr (där hon tog brons i Ungdoms-OS i Singapore 2010). Nord-EM blir hennes sista tävling på hemmaplan före en eventuell tävlingsstart i London.

Sveriges manliga landslag: Måns Stenberg, Toni Simonen, Oskar Kirmes, Christoffer Soos, Carl Green och Pontus Kallanvaara (reserv).

Sverige möter landslag från Danmark, Finland, Färöarna, Irland, Island, Norge, NordIrland, Skottland och Wales. Tävlingarna börjar kl 11.00 både lördag och söndag.

Mer information om tävlingarna: Ulf Andersson, sportchef tävling Gymnastikförbundet, 072-5356487