Tonya Paulsson tog SM-guld i kvinnlig artistisk gymnastik

Tonya Paulsson tog SM-guld i kvinnlig artistisk gymnastik

Under lördagen avgjordes mångkampen i SM i kvinnlig artistisk gymnastik i Västerås. Tonya Paulsson från Motus Salto i Malmö lyckades med starka framträdanden i alla redskap och satte personligt rekord med totalpoängen 51,400.

Prestationen innebar vinst för Tonya som gick segrande ur mångkampen för andra året i rad och därför kan kalla sig svensk mästarinna 2020 och 2019. Förra året vann Tonya Paulsson, Alva Eriksson tog silver och Jonna Adlerteg brons.

Med inställda tävlingar under vår och sommar var det ett tävlingssuget och stort startfält som kommit till Västerås för att tävla. Saknades gjorde tyvärr de svenska gymnasterna som bor och tränar utomlands, som på grund av coronapandemin inte haft möjlighet att förbereda sig fullt ut eller ta sig till Sverige.

- Det känns jättebra just nu! Det har varit en tuff period där vi kämpat med att inte veta när vi skulle kunna tävla igen. Jag tycker verkligen att det är kul att träna, men vill ändå gärna veta när nästa mål är. Så jag har tränat på hemma och kämpat det jag kunnat. Jag har får ett fantastiskt stöd hemma i Motus-Salto där jag nu även tränar tillsammans med killarna, det känns jättebra! I dag var det bara skönt att vara tillbaka på tävlingsgolvet, så det fanns liksom ingen stress, det var bara att njuta och jag är jättenöjd med min insats, kommenterar Tonya sin vinst.

Tonya Paulsson vann på poängen 51,400 följt av silvermedaljören Maya Ståhl från Tidaholms Gymnastiksällskap på poängen 44,050. Bronset tog Nora Hanfelt även hon från Motus-Salto hem på poängen 43,900.

I lagtävlingen vann Tidaholms Gymnastiksällskap före Gymnastikföreningen Atletica med Alingsås IF Gymnastikförening på tredjeplats.

Nathalie Westlund svensk juniormästarinna 2020

Under förmiddagen tävlade även juniorerna och där placerade sig Nathalie Westlund på första plats, Malva Wingren på andra och Emelie Westlund på tredjeplats efter fina framträdanden. Det var tydligt att se att alla med spänning hade sett fram emot att äntligen få ses och tävla igen.

Lagtävlingen vann GF Stockholm Top Gymnastics, silverplatsen tog Eskilstuna Gymnastikförening hand om och bronset gick till Gymnastikföreningen Atletica.