Tränarduon Melander och Andersson lämnar Eskilstuna Gymnastikförening i höst

Till hösten kommer Jonna Adlertegs tränare Sebastian Melander och Helena Andersson att lämna Eskilstuna GF, där Sveriges OS-gymnast Jonna Adlerteg tränar. Bakgrunden till beslutet är svårigheten att utan familjestöd i närheten av Eskilstuna kombinera barnpassning och tränaruppgifterna på högsta nivå.

Eskilstuna Gymnastikförening (EGF) har meddelat att man kommer att rekrytera ny tränare för att kunna fortsätta verksamheten med kvinnlig artistisk gymnastik på elitnivå. – Gymnastikförbundet stödjer EGF i detta, säger förbundets sportchef Ulf Andersson. EGF är viktig för fortsatt utveckling av elitgymnastiken.

Inom EGF finns idag flera gymnaster som anses tillhöra de mest lovande framtidstalangerna. Den mest kända är sextonåriga Jonna Adlerteg, som ingår i den svenska OS-truppen redan i år, men här finns även andra gymnaster på landslagsnivå eller med plats i utvecklingsgrupper.

- Jonnas långsiktiga mål är OS i Rio 2016, säger Gymnastikförbundets sportchef Ulf Andersson. Att hennes huvudtränare flyttar till annan ort efter sommaren är givetvis en fråga som måste lösas. Vi arbetar i dialog med med tränare, föräldrar och gymnaster i Eskilstuna för att hitta den bästa möjliga lösningen på den uppkomna situationen. Det finns flera tänkbara vägar som kan ge förutsättningar för fortsatt god utveckling av de många svenska gymnastiklöften som kommit på bred front under senare år.

Mer information: Ulf Andersson, sportchef Gymnastikförbundet, ulf.andersson@gymnastik.se; 0725-356 487