Truppgymnastik: landslagen uttagna - EM målet i höst.

48 av Sveriges skickligaste truppgymnaster har sållats fram efter två dagars uttagningar i februari. De ska nu forma tre landslag i truppgymnastik - i Herr, Dam och Mixed. 25 kommer från Stockholm, 12 från Skåne (Helsingborg/Höganäs/Malmö), sex från Örebro, en från Halmstad, en från Uppsala, en från Danmark (Ollerup, med Norrköping som moderklubb) och två ända från Island (moderklubb Brommagymnasterna respektive Kämpinge GF).

Förbundskaptenen Monica Nyberg, kommenterar : - Vi kan konstatera att vi har många duktiga truppgymnaster i Sverige och vi har nu tre mycket konkurrenskraftiga lag. Den gymnastiska nivån som vi tror kommer att krävas för guld har stått i fokus vid uttagningarna. Nu väntar en första landslagssamling i mars för att börja forma lagen, och en andra landslagssamling igen i juni.  I höst väntar EM i danska Århus.

Totalt finns nära 19.000 tävlingslicensierade truppgymnaster i Sverige. Det är den ojämförligt största och ständigt växande gymnastikdisciplinen, där man tävlar i tre grenar - trampett, tumbling och fristående.

Landslaget herrklassen, 15 gymnaster:

Från Halmstad:Andreas Karlsson, Halmstad Frigymnaster
Från Helsingborg:Jonas Björk,Tobias Lundh, Felix Petersson, alla tre från GF Fram
Från Island: Jacob Melin (svensk klubb Brommagymnasterna)
Från Stockholm: Lucas Bodin, Brommagymnasterna (BG), Mattias Branting, BG, David Dahl, BG, Charles Fritzén, BG, Gusten Hultberg, BG, Stefan Höög, BG,  Simon Nyberg, BG, Mikael Ström, BG, Niklas Weivers, KFUM, Fredrik Westman, BG

Landslaget damklassen, 15 gymnaster:

Från Danmark/Ollerup: Anna Lundmark (svensk klubb Norrköpings GF)
Från Höganäs:   Emma Hult, Emma Lindblom, Hanna Meinl, Julia Meinl, Fay Stensson, alla fem från Höganäs GF
Från Malmö: Johanna Malmberg,  Motus Salto
Från Stockholm: Fanny Deak,  Jenny Engström, Klara Jonsson,  Sonja Lindgren, Elinor Öhlund, alla fem från Brommagymnasterna
Från Uppsala: Jenny Berglund, Uppsalaflickorna
Från Örebro: Evelin Bülow, Simone Rothe, båda från Örebro GF KIF