Världscupsfinal för David Rumbutis

Världscupsfinal för David Rumbutis

Under fredagen tog sig David Rumbutis (All Star Gymnastics) vidare till final i barr under World Challenge Cup i Varna, Bulgarien. Detta blir Davids första världscupsfinal i karriären.

Världscupstävlingarna drog i gång under torsdagen med kval i fristående, bygel och ringar, och fortsatte under fredagen i hopp, barr och räck. Den svenska delegationen består av totalt fyra herrar: David Rumbutis (All Star Gymnastics), Luis Il-Sung Melander (GK Motus-Salto), Joakim Lenberg (GK Motus-Salto) och William Sundell (Hammarbygymnasterna).

Det blev en del ”stolpe ut” för de svenska herrarna som hade chans på flera finaler under veckans kval. I fredagens barrkval gick det hela vägen när David Rumbutis fick till en bra serie och med 14.000 slutar på 8:e plats vilket betyder final på söndag!

– Det känns jättekul att klara sig in till final och det får jag vara glad över. Serien kändes väldigt skakig och nervös, så inte den bästa serien jag har gjort men ändå relativt snyggt igenom. Väldigt kul att köra denna världscup med Joakim, Luis och William, vi har haft det roligt och det är så resultaten kommer fram, kommenterar David.

Inför helgens finaler är David även andra reserv till finalen i räck och Luis andra reserv till finalen i ringar. På söndag drar finalerna i gång kl. 13.00 svensk tid och de sänds live på figtv.sport.

Kategorier