VM i Kvinnlig Artistisk Gymnastik 2009 - uttagningsgruppens beslut

Fyra gymnaster har klarat kvalgränsen för VM. En - Ida Johnsson - har fått klartecken för deltagande. Veronica Wagner, som gick in i träning i mars i år, har ännu inte kvaltävlat men får efter ett beslut av Gymnastikförbundets uttagningsgrupp den 8 juni ett 'Wild Card'  till en ytterligare uttagningstävling och därmed också möjlighet att kvalificera sig. Hon konkurrerar då med de tre gymnasterna Maria Edner, Alexandra Olsson och Lina Sjöberg. Efter denna tävling fattar uttagningsgruppen det slutliga beslutet om vilka fyra gymnaster som representerar Sverige i VM i London i oktober 2009.

Tidpunkten för denna kvalificeringstävling är ännu inte fastställd men blir någon gång närmare det slutliga nomineringsdatumet, den 9 september.

- Vi har en mycket positiv utveckling inom svensk kvinnlig artistisk gymnastik säger idrottschefen Christina Almskoug, och detta har ställt oss i en ny situation där vi nu för första gången på många år kan anmäla maximalt antal mångkampsgymnaster till ett VM!

Ytterligare upplysningar: Förbundskapten Staffan Söderberg, 0708-555 299