VM-tävlingarnas andra dag gav semifinaler i både DMT och synkron trampolin

VM-tävlingarnas andra dag gav semifinaler i både DMT och synkron trampolin

Tuva Stjärnborg från Klippans GS inledde dagens tävlingar med synkron trampolin. Men det var i DMT-kvalet som hon verkligen gjorde framgångar i VM-debuten. Framgång blev det även för herrerna i synkron trampolin och mästerskapserfarenhet med fina serier på damsidan.

Efter två fina kombinationer i DMT stod det snabbt klart att Tuva Stjärnborg (Klippans GS) tar sig till VM-semifinal i DMT. Hennes poäng 50.200 räckte till en 9:e placering i kvalet och totalt går 16 st gymnaster vidare till semifinalen. Efter tävlingen säger Tuva:

- Det känns bra att jag satte båda mina kombinationer och gjorde det jag skulle idag. Jag tyckte båda satt bra, men jag har aldrig kört min hel ut förut. I semifinalen ska jag köra full-half sträckt upp och dubbel sträckt av-. Då gäller det verkligen att försöka vara sträckt.

Förbundskapten Jonas Heiman konstaterar att den övningen kan ge Tuva riktigt bra poäng och att vi hoppas på den i semifinalen. Damernas semifinal i DMT avgörs lördag 11 november med start kl 12:30.

Två svenska par tävlade i damernas kval i synkron trampolin

Tuva Stjärnborg (Klippans GS) och Saga Lenjesson (Västra Frölunda TK) inledde synkrontävlingen för svensk del. De gick ut i en väldigt fin första serie där tjejerna hoppar synkront. Dessvärre blir det ett urhopp. Andra serien lyckas de inte riktigt hitta sin synkrona hoppning och även om hela serien genomförs så kommer de inte riktigt upp i samma nivå som i inledningen av den första serien. Tjejerna får med sig poängen 40.800 och VM-tävlingen tar slut där för Saga. För Tuva väntade DMT-kvalet och det blev en snabb omladdning där hon verkligen lyckades prestera.

Synkronparet från Uppsala GF, bestående av Alva Lemoine och Lina Sjöberg, är näst ut och får med sig 44.070 från sin första serie. När serien börjar är tjejerna hyfsat synkrona och de genomför en fin serie. Lina har några vandringar som drar ner poängen lite och mellan serierna säger förbundskapten Jonas Heiman:

- Det är en fint genomförd serie. Men de har ännu mer att ge. Utan vandringar och med ännu mer synkron hoppning har de potential att nå några poäng högre i den andra serien.

Men under den andra serien är det istället Alva som får problem och efter tre genomförda övningar hoppar hon tyvärr ur. De slutar som tredje reservpar till semifinalen och det är besvikelse hos Uppsalatjejerna som vet att de hade mer att ge. Efter tävlingen säger tjejerna i en gemensam kommentar:

- Första serien var helt okej och vi höll synken rätt så bra. Lina var lite nära kanterna ett par gånger som nog tyvärr påverkade slutpoängen. I andra serien körde vi en jättebra start men tyvärr slutade det med en landning utanför duken och avbruten serie.
Vi båda vet att vi har mer att ge så det är frustrerande när inte båda får till det i samma serie. Nu får vi hålla tummarna för att vi får chansen att visa upp vad vi går för under EM nästa år istället. Vi får åka hem lite smått besvikna men även väldigt taggade på att slipa på hoppningen till vårens tävlingar.

Vi har tidigare rapporterat om Oscar Smith och Jonas Nordfors som gick till VM-semifinal i synkron trampolin. Läs mer om det här.

Resultatlistor finns här.

Sändningarna från VM fortsätter här.

Foto: Filippo Tomasi

Emelie Hedberg