Wagner historisk - igen - i mångkampsfinal i VM i London

Vilken comeback. I sin återkomst på den internationella tävlingsarenan vid VM i London blev Veronica Wagner den första svenskan någonsin att gå till 24-final. 52,750 poäng gav Veronica den sista platsen i fredagens VM-final. Inte nog med det - 16-åriga Ida Jonsson kom på 29:e plats med 51.850 poäng i sin VM-debut. Den prestationen lyckades inte ens Veronica med som 16-åring!

- Två svenskor bland världens 30 främsta gymnaster, det är enormt stort, säger förbundskaptenen Staffan Söderberg. Och Veronicas finalplats är historisk. Endast Lena Adomat har tidigare lyckats ta sig till final. (Då handlade det om 36 platser (nu 24) och i OS 1984. )

Både Veronica och Ida tävlade helt utan fall. Resultatet är också ett mycket högt betyg till tränarna i Eskilstuna GF, Sebastian Melander och Helena Andersson, som inte bara tränat Ida utan även Veronica sedan hennes återkomst till gymnastiken, efter det tunga beskedet om den uteblivna platsen i den svenska OS-truppen 2008. För Veronica är dagens VM-kval en hett efterlängtad revansch och för Ida är det bara början på en internationell karriär!

Finalen går på fredag den 16 oktober. BBC är host broadcaster. Tävlingarna sänds även via webb-TV - vi återkommer med mer detaljerade informationer. En svensk bildbyrå fanns representerad bland ackrediterade fotografer.

Mer information: förbundskapten Staffan Söderberg, 0708-555299  - när det gäller praktiska frågor kan även undertecknad Birgitta Rittner kontaktas på tel 0708-350456.