Nyhet -

Branschaktörerna uppmanar svenska e-handlare att skicka sjukvårdsmaterial till Ukraina.

Det råder stor brist på sjukvårdsmaterial i krigshärjade Ukraina och nu ska de svenska e-handlarna mobilisera branschen att sända mer förnödenheter till Ukraina.

Bakom initiativet står branschorganisationen Hållbar E-handel som nu uppmanar fler e-handlarna att bidra.

”- Vi har sett hur handlingskraftiga vårt medlemsbolag Apotea har varit där man redan har levererat 6 lastbilar med sjukvårdsmaterial, sovsäckar, livsmedel mm och ser möjligheten i att hela vår bransch slutar upp bakom detta”, säger Patrik Rees som är ordförande i Hållbar E-handel”.

Sveriges e-handlare uppmanas nu att köpa sjukvårdsmaterial från Apotea till inköpspris (+ moms) som skickas direkt till de behövande i Ukraina. Mer information om hur detta finns att läsa om på https://www.apotea.se/hallbar-ehandel-tillsammans-ukraina.

Sofia Modig, Välgörenhetsansvarig på Apotea välkomnar mobiliseringen.

"- På Apotea har vi alltid engagerat oss i de som har det svårt och vi samlar årligen in miljoner till välgörenhet. Att på olika sätt rycka in och hjälpa de utsatta i Ukraina är en självklarhet för oss. Tillsammans med kunder, leverantörer, fraktpartners, ägare och nu även Sveriges e-handlare kan vi bidra, inte bara med ekonomiskt stöd, utan även med att transportera, förband, medicinska artiklar och annat som behövs akut hela vägen till de behövande på plats i Ukraina”.

Även branschsajten Ehandel och Pricerunner har slutit upp bakom uppmaningen och kommer att använda sina kanaler för att få ut budskapet till alla som jobbar med e-handel.

För mer information kontakta Sofia Modig sofia@apotea.se på Apotea eller Sanna Thurdin sanna@hallbarehandel.org på Hållbar E-handel.