Pressmeddelande -

Hållbar e-handel flyttar hemifrån och öppnar samtidigt upp två nya arbetsgrupper i strävan att göra handeln mer hållbar.

Hållbar E-handel startades av Ehandel.se i februari 2020 och har utvecklats till en plattform för alla företag som vill arbeta för en mer hållbar e-handel. Till årsskiftet tar Hållbar E-handel steget och blir en ideell förening och fristående branschorganisation. Samtidigt lanseras två nya arbetsgrupper, Recommerce och E-com Ready.

"Vi är stolta över att vi var med och startade Hållbar E-handel och är glada över att intresset att göra e-handeln mer hållbar är så stort att föreningen nu kan stå på egna ben," säger Johan Svensson, VD på Ehandel.se och en av initiativtagarna till Hållbar E-handel.

"Vi ser fram emot att fortsätta arbetet med att utveckla e-handelns hållbarhetsarbete.Tillsammans med över 150 av Sveriges ledande e-handlare gör vi e-handeln mer hållbar och ständigt förbättrar och utvecklar vårt hållbarhetsarbete." säger Patrik Rees, e-handelsentreprenör och ordförande Hållbar E-handel .

Hållbar e-handel kommer nu drivas som en ideell förening i medlemmarnas intresse.

Hållbar E-handel kommer att ledas av Sanna Thurdin och Jonas Arnberg i nära samarbete med medlemmarna. Den nya föreningen rivstartar också år 2023 med två nya arbetsgrupper, ”E-com ready” och ”Recommerce”. E-com Ready syftar till att hjälpa leverantörerna till e-handeln att ställa om till e-handelns logik och därmed möjliggöra mindre luft i paketen.

"Idag är leverantörerna till handeln anpassade till en butikslogik, vilket bland annat medför stora cornflakespaket eller leksaksförpackningar för att locka kunden till köp men i en e-handelslogik innebär detta enbart onödig luft i paketen," säger Jonas Arnberg på Hållbar E-handel.

Med en branschöverenskommelse för skickgradering skulle konsumentnyttan öka, efterfrågan på begagnade produkter stiga och branschens tillväxt öka. Det kommer också bli ett superforum för alla inom Recommerce, säger Jonas Arnberg.

Arbetsgruppen Recommerce syftar till att underlätta för second hand-försäljningen att lyfta med hjälp av en branschöverenskommelse för att bestämma en varas skick. Idag har varje återbruksaktör sin egen modell för att beskriva skick, och dessa modeller skiljer sig alla från varandra. Detta skapar en otydlighet för konsumenten.

Företag som är intresserade av Hållbar E-handel eller någon av arbetsgrupperna är välkomna att kontakta jonas@hallbarehandel.org

Tillsammans ser vi fram emot att göra handeln mer hållbar!