Ny app för minskade elkostnader och ökad klimatnytta

Att styra sin elförbrukning är en möjlighet som historiskt varit närmast obefintlig på elmarknaden. Nu vill Fyrfasen Energi sätta möjligheten i blickfånget och utmana branschen. Genom en ny app möjliggörs för Fyrfasens kunder att enkelt hålla koll på sin elförbrukning, minska sina elkostnader och maximera klimatnyttan med förnyelsebar energi.

Konsumenten stimuleras genom appen att undvika elanvändning under de timmar på dygnet då många använder el samtidigt, så kallade effekttoppar då oftast även priset på el är högre. Syftet är att jämna ut elanvändningen och förbereda för en framtid med fler elbilar och digitala apparater.

–Vi vill med appen ge våra kunder en bättre inblick i deras energivardag och på så vis skapa möjligheter att göra aktiva val. Vi ser redan idag att elpriset förändras under dygnets timmar. I takt med ökad produktion av förnyelsebar el i systemet kommer prisförändringarna att bli allt större, säger Cecilia Norberg, vd Fyrfasen Energi.

Energibranschen är under stor och snabb förändring, med en snabb förflyttning mot både digitalisering, smartare elnät och ökad produktion från förnyelsebara energikällor. Man vill med hjälp av appen även möjliggöra för omställningen till förnyelsebar produktion med mer sol- och vindkraft. Eftersom elproduktionen från förnyelsebara källor är svår att planera samtidigt som konsumenterna inte vet när det finns tillgång till miljövänlig och billig el, så anpassar sig inte elkonsumtionen efter utbudet. Med appen löser man problemet och möjliggör för konsumenten att förstå sin elkonsumtion samtidigt som de får möjligheter att automatiskt optimera till exempel värmesystem, elbilsladdning och smarta hem-produkter. På så sätt blir konsumenternas miljöpåverkan mindre och kostnaderna lägre.

–Vi lanserade appen för ett par veckor sedan och redan nu har över 1 200 kunder anslutit sig till appen. Vi har fått mycket positiv respons från våra kunder och ser fram emot att vidareutveckla appen tillsammans och efter våra kunders behov, säger Cecilia Norberg.

Fakta:

Elektrifieringen av samhället leder till en ökad elanvändning. Samtidigt skapar alltmer förnybar och väderberoende elproduktion utmaningar under de tider på dygnet som elanvändningen är som störst, de så kallade effekttopparna.

Att dimensionera elnäten efter de högsta effekttopparna blir mycket dyrare än att fördela elkonsumtionen jämnare över dygnet och gynna förbrukningsflexibilitet. Smarta elnät syftar till att med hjälp av automatisering och digitalisering tillhandahålla en hållbar och tillförlitlig elförsörjning i ett förnybart energisystem.

Appen är produkten av ett samarbete med Bright Energy AB, utvecklare till den digitala plattformen. Brights plattform gör denna automatisering och digitalisering enkel och rättfram för slutanvändaren och skapar både ekonomiska och miljömässiga incitament till att styra sin förbrukning.

• elavtal