Varning för oseriösa elhandelsbolag som säger sig samarbeta med Härjeåns

Det verkar råda högsäsong för elhandelsbolag som bedriver telefonförsäljning med tveksamma försäljningsmetoder. Under senare tid har Härjeåns haft kontakt med allt fler kunder som i sin tur blivit kontaktade av elhandelsbolag som uttryck att de genom ett samarbete med Härjeåns kan erbjuda elhandelsavtal. Företagen bedriver elhandel med tveksamma metoder och Härjeåns näts vd Niklas Köhler vill uppmärksamma problematiken.

- Vi på Härjeåns samverkar gärna för att underlätta för konsumenten men har inte och får inte ha samarbeten där våra elnätskunder erbjuds bättre priser från vissa elhandelsbolag. I dessa fall har man nyttjat vårt varumärke för att skapa trovärdighet i försäljningen och det är inget vi står bakom, säger Niklas Köhler.

Flera av Härjeåns anställda har själva blivit kontaktade av elhandelsbolagen och det känns minst sagt snopet när ett bolag ringer upp och säger sig samarbeta med arbetsgivaren. Härjeåns har tagit juridiskt stöd för att utreda hur man ska gå vidare och leda kunderna i rätt riktning.

- För oss känns det oerhört viktigt att mota bort försäljningsmetoder som sätter energibranschen i dålig dager och skapar lågt förtroende hos kunderna. Slutkonsumenten är den allra viktigaste källan till att lyfta problematiken så vi försöker hänvisa våra kunder till Energimarknadsbyrån i första hand, säger Niklas Köhler.

Bolagen som ringer lockar ofta med samfakturering, vilket innebär att kunden får elnätskostnader och elhandelskostnader på samma faktura och det är i sig bra men det berörda bolaget tar ofta ut en fast månadsavgift för tjänsten, något man som kund bör vara uppmärksam på.

- Med dagens moderna betallösningar kan man som elnätskund välja digital faktura eller autogiro från oss vilket gör det väldigt enkelt att betala fakturan. Vi tar aldrig ut några faktureringsavgifter, oavsett hur man väljer att ta emot sin faktura, avslutar Niklas Köhler.

För mer information, kontakta Niklas Köhler 0680-242 40

• Energifrågor

• härjeåns nät
  • elavtal

År 1917 bildades Härjeåns Kraftaktiebolag i syfte att säkra Härjedalens framtida energiförsörjning på det modernaste sätt som då fanns. I 100 år har bolaget utvecklats i takt med tiden och fortsatt bidra till en levande landsbygd. Härjeåns Kraft AB erbjuder idag lösningar inom energi, värme, kommunikation, bestående av bolagen Härjeåns Kraft AB, Härjeåns Energi AB, Härjeåns Nät AB, Härjedalens Miljöbränsle AB, Fyrfasen Energi AB.

Emma Dahl

Presskontakt Marknadskommunikatör