Summering från politikerutfrågningen

Vad vill politikerna? Det söker Hästnäringens Nationella Stiftelse, HNS, svar på under politikerutfrågningen Framtida Hästkrafter. Journalisten Lennart Ekdal är van vid att pressa oprecisa politiker, och under utfrågningen klämmer han åt skruvarna rejält. Om riksdagsledamöterna får välja en enda fråga – vilket hästpolitiskt beslut skulle de då välja? Det undrar Lennart Ekdal.

”Spellagstiftningen”, lyder svaret från Centerpartiet, Kristdemokraterna och Moderaterna.
ATG betalar tillbaka 1,6 miljarder kronor om året till sporten och näringen, och frågan är hur politikerna ska bemöta de nya spelaktörer på nätet, aktörer som inte betalar tillbaka till sporten eller näringen.
– En modern spellagstiftning med långsiktiga villkor kopplade till barn och unga krävs, säger Cecilia Widegren, moderat riksdagsledamot från Vara.

En fråga som kan föröda hela näringen
Centerpartisten Anders Åkesson från Kalmar ser spelet som en ödesfråga för hästsporten.
– Spelfrågan kan föröda en hel näring om vi inte sköter den rätt.
Kristdemokraten Irene Oskarsson från Aneby menar att man måste lösa hur spelmarknaden ska regleras före andra viktiga frågor, eftersom mycket av hästnäringens finansiering är kopplad till bidrag från ATG:s överskott.
– Spelfrågan måste lösas för att vi ska komma loss kring forskning och utbildning.
För socialdemokraten Roland Bäckman från Ljusdal är det viktigt att forskning och utbildning får de medel som behövs. Frågan är högaktuell eftersom det inte finns något statligt bidrag till hästforskning från 2012.

Likabehandling med hjälp av jämställdhetsplaner
Ett annat svar på frågan om vad som är den viktigaste politiska frågan är ”likabehandling”. I dag går 65 procent av kommunernas idrottspengar till idrotter som traditionellt anses vara manliga.
– Kommuner måste behandla ridsporten på samma sätt som alla andra sporter. Som rikspolitiker kan vi inte besluta vad kommunerna ska göra, men vi kan kräva att de använder jämställdhetsplaner, säger Wiwi-Anne Johansson, vänsterpartist från Lindome.
– Ridning är friskvård på mer än ett sätt. Det är också en mental process, säger Irene Oskarsson från Kristdemokraterna och förklarar att för många människor som farit illa är hästen ett stort stöd.
Att se närmare på hästens plats i samhället är miljöpartisten Tina Ehns hjärtefråga.
– Hur kan vi göra det lättare att ha häst i samhället? Det finns inga normer för hästar och det behövs forskning.
Anita Brodén, folkpartist, ser en kunskapsfråga som valets viktigaste.
– Jag vill att begreppet ”hästkraft” blir allmänt känt. Att hästens betydelse för samhälle, utveckling och företagande blir spridd. Och att det finns en social dimension med hästar – och en hälsodimension.
Även två företrädare för hästbranschen sitter med i panelen på ”Framtida Hästkraft”. De har sina egna hjärtefrågor att skicka med politikerna hem till riksdagshuset.

Hästnäringens önskelista
– Att reglera spelet låter jättebra. Och djurskyddsfrågor är mycket viktiga för framtiden, säger Ulf Hörnberg, generalsekreterare för Svensk Travsport.
Den andra representanten från hästnäringen är Gunilla Wikman som är vice ordförande i Svenska Ridsportförbundet. Hon låter både uppgiven och hoppfull mot slutet av politikerdebatten.
– Det var väldigt positiva tongångar från gänget närmast mig, de rödgröna, och det är lite nytt och kul att höra. Men friskvårdsfrågan behöver vi hjälp med. Vi jobbar med att nå ut i medierna, och på att ändra bilden av ridning som en gullig sport. Vi blir lite klappade på huvudet av dem som sitter med pengarna. Ridning är tufft och macho!

• hästnäringen
  • hästnäringens nationella stiftelse