På speed dating med hästen Lukas - dagens klart populäraste deltagare

Nu är det dags för politikergänget att gå utomhus en stund. Där står dagens klart populäraste deltagare – nordsvenska brukshästen Lukas, tolv år. Han kikar på oss under den stora luggen, han frustar och vill inte stå stilla. Kusken Lars-Åke Johansson tar med sig hästen tio-femton meter bort och kör svåra, snåriga vägar med stor precision. Lars-Åke Johansson överlåter till de andra medlemmarna i Brukshästorganisationernas samarbetskommitté samt Camilla Källman att svara på politikernas frågor.

Att brukshästarna ofta ser väldigt beskedliga ut men samtidigt är kraftpaket med nerv är en av orsakerna till att Roland Wirenborg, uppfödare och anställd på Kvinnersta naturbruksgymnasium, förespråkar en riktig brukskuskutbildning.
– Brukshästar kan inte köras av vem som helst, särskilt inte i tätorter. Hästarna har enorma krafter, säger han.

Politikerna undrar vad problemet är – varför finns inga utbildningar?
– Det är omöjligt att få till en utbildning i dag. En utbildningsplats kostar cirka 140 000 kronor per år och det statliga bidraget ligger på 70 000, säger Roland Wirenborg.
Agronomen Camilla Källman berättar att brukshästen verkligen ligger i tiden, om man ser till resultaten från hennes masteruppsats om arbetshästens potential i kommunal tjänst.

– I dag finns arbetshästar som klipper gräs på Djurgården, som arbetar i skogen och som kör sopor i Spånga-Tensta. En tredjedel av kommunerna som svarade i min undersökning använder eller har använt sig av arbetshästar, och av de som inte använder sig av hästar är 35 procent intresserade av att börja. Den största anledningen till att kommunerna inte är intresserad är okunskap; de vet inte vad hästen kan göra eller hur de får tag på en brukshästföretagare.

Politikerna är klart uppfriskade av uteluften och av att se Lukas vackra långa man när han travar med böjd nacke i solskenet. De vill veta mer; varför får kuskutbildningarna inte pengar beräknat på samma sätt som naturbruksgymnasierna? Det är ju klart att hästutbildningar kostar mer än utbildningar som sköts med papper och penna. Det verkar som politikerna är eniga. Roland Wirenborg och hans kollegor kan nog känna sig nöjda med dagens speed dating – de har verkligen upplyst den andra parten om något som inte varit känt. En spännande date, med andra ord.

• kuskutbildning
  • brukshäst