Utvärdering av HUS publiceras inom kort

Inom kort publicerar Hästnäringens Nationella Stiftelse en utvärdering av ugdomssatsningen 2007-2009. Hästsportens Ungdomssatsning startade 1997 genom ett unikt avtal mellan staten och trav- och galoppsporten. Sedan dess har fem miljoner årligen öronmärkts för satsningen och möjliggjort en massa fantastiskt bra verksamhet för barn och ungdomar.

Till en början var det Svenska Ridsportförbundet (SvRF), Svenska Travsportens Centralförbund (STC) och Svensk Galopp (SG) som tog del av satsningen. För SvRF, som redan när HUS drog igång hade en väl fungerande ungdomsverksamhet, gav satsningen organisationen möjlighet att lyfta nya, mjukare frågor som tenderade att hamna lite utanför den ordinarie verksamheten. För STC gav HUS ungdomsverksamheten kraft att utvecklas från ny och vacklande till stabil och hållbar medan SG startade upp sin verksamhet från noll.

Omkring ett 70-tal projekt i alla dess former har genom åren bedrivits inom ramen för HUS. Många har varit framgångsrika och gjort väsentliga avtryck i respektive verksamhet – medan andra gått mer obemärkta förbi. Oavsett om projektet har fått fortsatt livskraft eller ej har vi många gånger sett sekundära, positiva effekter. Allt från att duktiga medarbetare har fått möjligheten att visa sina färdigheter i ett tidsbegränsat uppdrag för att sedan fångas upp i den ordinarie verksamheten, man har fått möjlighet att testa idéer utan att inkräkta på resurser från den ordinarie verksamheten och samverkan mellan organisationerna som tidigare var en utopi är numera en självklarhet.

– Det finns inga barriärer och idag känns det lika lätt och naturligt att ringa och fråga om råd till ett annat förbund, som sitt eget, säger Sara Strömberg på STC.

Sedan 2008 har satsningen öppnat upp för ytterligare organisationer – därav namnbytet från Hästsportens till Hästnäringens Ungdomssatsning - och i år är representeras HUS förutom av ridsporten, travet och galoppen även av islandshästar (SIF), western (WRAS), aveln (ASVH, SH) och brukshästarna (JUS, FNH).

• hus
  • hästnäringens ungdomssatsning