Hästnäringen utbildar framtidsspanare

Nu kraftsamlar vi med ambitionen att rusta hästnäringen för framtiden. Idag möts hästnäringens framtidsspanare för att gemensamt diskutera och planera verksamheten. Under hösten kommer ungdomar, framtid och omvärld att stå i fokus vid ett antal träffar signerade Framtidsspaning 2.0 – ett gemensamt projekt inom ramen för Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS).

Hästen har i grund och botten samma behov idag som för hundra år sedan. Vi människor är också snarlika våra förfäder. Men det som verkligen har förändrats radikalt de senaste decennierna är vår omvärld.  Politiska beslut, värderingsförändringar, ny teknik och sätt att kommunicera påverkar oss som individer och våra organisationer. Forskarna menar dessutom att omvärlden förändras i allt snabbare takt så att fånga upp, identifiera och registrera alla sorters trender och tendenser - bra som dåliga – är ett måste för en proaktiv organisation. Frågan vi ställer oss är: Har vi rätt tempo för omvärlden?
– Utmaningarna för hästnäringens olika organisationer påminner om varandra – rekryteringen går trögt och många ungdomsprojekt tenderar att bli lösryckta satsningar, snarare än att de integreras i den ordinarie verksamheten. Däremot ser organisationerna väldigt olika ut, vilket självklart spelar roll för hur man kan och bör jobba med frågorna. Det är anledningen till att vi arrangerar varje Framtidsspaning ihop med en organisation åt gången. På så sätt hoppas vi kunna bli så pass konkreta att det inte bara blir en inspirerande dag, utan att arbetet ska kunna göra någon reell nytta, säger Jessica Ortiz Bergström, projektledare för Framtidsspaning 2.0.

Gemensam träff idag
Idag och imorgon träffas alla projektledare inom HUS och på agendan står givetvis höstens framtidsspaning. Program och upplägg på spaningarna ska gås igenom en sista gång.
Men arbetsprocessen startade redan i våras när vi genomförde en workshop med representanter från hela HUS-sfären. På plats fanns ungdomar, projektledare och tjänstemän med ungdomsfrågor på sitt bord. Omvärldsspaning stod på agendan och dagen blev startskottet för Framtidsspaning 2.0. Målet med höstens turné är att väcka frågorna som hjälper organisationerna att skruva på koncepten så att fler ungdomar lockas till stallet samtidigt som de unga som finns i organisationerna ska beredas plats.
– Det här är ständigt aktuella frågor och utmaningar och det känns väldigt inspirerande att genomföra de här dagarna som en del i ett större projekt inom hästnäringen. Vi vill inspirera travsportens organisationer att lyfta blicken och omvärldsspana utifrån de samhällstrender som finns idag. Vi hoppas även få fart på dialogen mellan dagens och morgondagens aktiva och beslutsfattare inom travet, säger Sara Strömberg, ungdomsansvarig på Svensk Travsport.

Det kommer mera
Hur kan hästnäringen utvecklas för att locka fler? Hur ser andra organisationers och vårt eget ungdomsarbete ut? Vilka trender i samhället har störst inverkan på vår verksamhet? Inspiratörer och guider genom diskussionerna är Helena Carlsson (föreläsare) och Johan Fyrberg (moderator). Dagarna kommer att dokumenteras noggrant och debatten leva vidare på nätet. Under mars 2012 kommer en slutrapport att publiceras som bygger på höstens Framtidsspaningar och som ger en samlad bild över hur vi inom hästnäringen kan arbeta vidare med frågorna. Var organisation för sig – och tillsammans.

Inbokade och genomförda Framtidsspaningar:
Svensk Travsport den 26 augusti i Bergsåker. Genomförd.
Svenska Islandshästförbundet den 21 oktober i Stockholm.
Svensk Travsport den 9 november på Solvalla.
Avelsföreningen Svenska Varmblodiga Hästen den 11 november i Nässjö.
Svenska Hästavelsförbundet den 12 november i Skövde.
Svensk Travsport den 25 november i Jägersro.

Även Svensk Galopp och Svenska Ridsportförbundet kommer att anordna träffar. Datum är ännu inte bestämda.

Följ oss på Facebook:
Framtidspaning med HUS hittar du som en egen grupp på Facebook. Här kan du få en överblick vad som händer på spaningsfronten. Alla är varmt välkomna att ansluta sig eller ställa frågor.  Direktlänk till vår grupp på Facebook: www.facebook.com/framtidsspaningmedhus

Fakta Helena Carlsson och Johan Fyrberg:
När Helena inte arbetar i projektet är hon anställd på Riksidrottsförbundet, RF, och hon har en lång erfarenhet av förtroendeuppdrag inom ridsporten. För närvarande sitter hon som ordförande i Svenska Ridsportförbundets centrala ungdomssektion och är ledamot i Svenska Ridsportförbundets styrelse. Även Johan Fyrberg är för många en välkänd profil från ridsporten, där han har haft ett antal olika uppdrag som chef och ledare genom åren. Idag landar det mesta i jobbväg inom områdena ledarskap, kommunikation, idéutveckling samt talang- och prestationsrådgivning. I Framtidsspaning 2.0 kommer Johan fungera som moderator.

Fakta Hästnäringens Ungdomssatsning:
Hästnäringens Ungdomssatsning, HUS, finansieras via Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) genom totalisatoravtalet mellan staten och trav-/galoppsporten. Av HNS ekonomiska medel har fem miljoner kronor öronmärkts för ungdomsprojekt inom ridsport, trav, galopp, avel, western, islands- och brukshästar 2011. Framtidsspaning 2.0 är ett gemensamt projekt inom satsningen. Läs mer på HNS hemsida www.nshorse.se

Anahita Arai, verksamhetssamordnare HNS

Jessica Ortiz Bergström, projektledare