Upplev Häst på Barnfestivalen i Västerås: klappa, borsta, tävla och annat hästskoj

I dag får drygt 200 skolbarn i Stockholm uppleva glädjen med hästar på Täby Galopp. På lördag är det barnen i Västerås som får komma nära hästen. Där i mellan gör Upplev Häst en avstickare till Örebro. Upplev Häst är ett nationellt projekt som samarbetar med lokala krafter på sin resa genom Sverige.

Lördag den 25 maj är Upplev Häst på plats i Västerås när Barnfestivalen slår upp dörrarna till flera tusen barn. Upplev Häst vill ge barn och ungdomar möjlighet att känna in vad ett liv med hästar har att erbjuda. Då riggas Vasaparken i Västerås så att besökarna får prova att rida på en mekanisk galopphäst, klappa och borsta hästar, och så har vi vår populära tävling med Multirusset – Har du koll på prylarna?

Deltagandet på Barnfestivalen i Västerås är en del av den nationella satsningen ”Upplev häst”. Målet med satsningen är att 5 000 barn och ungdomar över hela Sverige upp till 15 år på olika sätt ska få komma i närkontakt med hästar.

– Den här veckan är vår mest intensiva vecka i år. Jag hoppas att drygt 2 000 barn kommer att få uppleva häst den här veckan. Jag tror att många av de som vi kommer att träffa på Barnfestivalen i Västerås är sådana som i vanliga fall inte kommer i kontakt med hästar. De kommer att märka hur glad man blir av att umgås med hästar, säger Iia Abenius som är projektledare för Upplev häst.

Efter ett lyckat första år med Upplev häst under 2012 har målsättningen för 2013 höjts rejält. Under 2012 kom drygt 600 barn och ungdomar över hela Sverige i kontakt med hästar. I år är siktet inställt på 5 000. Upplev Häst är ett samverkansprojekt inom Hästnäringens Ungdomssatsning (HUS).

– Jag tror att barn och ungdomar mår bra av att komma nära hästen. Vi som arbetar inom hästnäringen vet att mötet med hästen för många har stor betydelse för den personliga utvecklingen. Nu vill vi ge fler barn och ungdomar möjlighet att komma i kontakt med hästar så att de kan känna efter om det här är något för dem, säger Anahita Arai, verksamhetssamordnare på Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS) och ansvarig för Hästnäringens ungdomssatsning (HUS).

”Tänk att jag klappat en riktig häst!” sa ett av de barn som fick uppleva häst förra året. I år kommer ännu fler att få dela denna och andra upplevelser kopplade till mötet med hästar.

Iia Abenius, projektledare Upplev Häst
E-post: iia.abenius@gmail.com

Anahita Arai, ansvarig för Hästnäringens Ungdomssatsning vid HNS

Fakta om Upplev Häst i Västerås