Ny scen för svenskt mathantverk i Stockholm

Haga Tårtcompani & Bageri AB startade för 3 år sedan och har i dag 3 bagerier - Haga Vasastan, Haga Kungsholmen och Haga Södra. Nu utökas verksamheten med Haga Matcompani & Delikatesser med butik på Hammarby Allé i Stockholm.

Haga Matcompani & Delikatessers målsättning är att saluföra svenska, närproducerade delikatesser från småskaliga tillverkare. Butiken i Hammarby Sjöstad kan även fungera som en Popupstore där mathantverkare får möjlighet att visa och saluföra sina produkter.

"Vår ambition är att lyfta fram svenskt mathantverk. Vi vill hjälpa små producenter att visa upp sina produkter för stockholmare. Närproducerat är viktigt för oss men framför allt för många av våra kunder" säger Anna Cardelius en av grundarna och ägarna. "Genom att låta mathantverkare ta över vår butik i några dagar kan matintresserade få möta exempelvis den ostmästaren som ystat osten hemma på gården."

"Vi är ett galet matintresserat gäng som arbetar på Haga" säger Oscar Målevik, den andra av de två grundarna och ägarna. "Vi är också måna om miljö och hållbarhet och jag själv är väldigt trött på all antibiotika i importerade skinkor. Det finns så många mathantverkare i Sverige som gör ännu bättre ostar och charkprodukter än de som fraktas hit från exempelvis Frankrike eller Italien. Nu kan vi ge de eldsjälarna ett skyltfönster i Stockholm. Matcompaniet är lite av en dröm som samtidigt möjliggör för oss att använda alla dessa produkter även på bagerierna. Det blir ett lyft för hela vårt sortiment och företag."

Idag samarbetar Haga Matcompani bland annat med en rad gårdsmejerier, charkproducenter, dryckestillverkare, viltleverantörer, grönsaksodlare. Tanken är att sortimentet ska vara levande, ändras efter säsong och att det ständigt ska komma nya leverantörer. Det pågår ett ständigt sökande efter fler mathantverkare och nya spännande produkter.

Haga Matcompani erbjuder dessutom dagligen lunch och även catering för privatpersoner och företag.

• närproducerat
  • svensktmathantverk
  • mathantverk

Haga Matcompani & Delikatesser är en delikatessbutik I Stockholm som saluför svenska, närproducerade delikatesser från småskaliga tillverkare. www.hagamatcompani.se