Kanske är skogen stresshormonernas värsta fiende?

Kom ner i varv med skogsbad på Hagabadet

Ett dopp i det blå, brukar det ju heta – men numera är trenden snarare ”ett dopp i det gröna”. Skogsbad är en het trend som har sitt ursprung i den Japanska kulturen . Shinrin-Yoku (森林浴) som det heter på japanska, betyder ”ta in skogsatomsfären med alla sinnen”, eller enklare översatt – ”skogsbada”.

Idag finns det många etablerade hälsoparker i Japan, vars syfte är att ge avslappning och återhämtning till den allt mer stressade storstadsmänniskan. Och det pågår ständigt forskning kring naturens påverkan på människan och dess läkande kraft. För några år sedan startade Sveriges lantbruksuniversitet och Umeå universitet ett samarbete med syfte att mäta hur personer med utmattningssyndrom reagerar på att vistas i skogen. De kom bland annat fram till att blodtrycket knappt förändrades när deltagarna befann sig i stadsmiljö. Men i granskogen så sjönk undertrycket, och i tallskogen vid sjön sjönk det ännu mer.

Ny unik ”skogsmiljö” på Hagabadet

På Hagabadet har vi skapat en unik miljö för avkoppling i vårt nya skogsmeditations-rum. Med hjälp av s.k. Calibreath, kan vi efterlikna en skogslik, avstressande och hälsosam miljö. Calibreaths, som är en unik luftförbättrare, stärker immunförsvaret, ökar blodcirkulationen, förbättrar syreupptagningsförmågan och minskar kroppens stressnivåer.

10 minuter ger ökat fokus, minskad trötthet, mer energi och bättre hälsa

Genom modern teknik så kan Calibreath avge mindre och mer koncentrerade partiklar av växtextrakt, än t.ex en vanlig luftförbättrare eller traditionell aromaterapi. På bara några minuter skapas en skogslik och hälsosam atmosfär, och med en intensiv 10-15 minutersvila får du ännu bättre effekt och snabbare resultat. Många upplever omdelbart ett inre lugn, och ett mer vaket sinne.

Forskning har också visat att det kan ge en skyddande hälsoeffekt. Genom den unika tekniken skapas nanoapartiklar, som är enklare och effektivare för kroppens att ta upp, de kan skapa en skyddande hinna som hjälper till att neutralisera t.ex. bakterier, virus och allergener.

Utveckla miljöer för optimalt välbefinnande

-På Hagabadet vet vi att vattnet har en positiv effekt på människans välbefinnande, och vi arbetar ständigt med att hitta nya miljöer och metoder för en optimal avslappning. Oavsett om det är relaxbad, massage, träning eller skogsbad. Vi tycker det är jättespännande att få lansera ännu ett koncept som kommer att kunna tillföra både medlemmar och spa-besökare en högra nivå av avkoppling och välbefinnande, säger Helene Johansson, Wow Experience Manager på Hagabadet.

-Vårt skogsmeditationsrum kan inte ersätta en promenad i skogen, men genom att vila där ökar du dina tillfällen där du tar del av några av skogens positiva egenskaper, avslutar Helene.