HAGS Aneby erbjuder nu BIM-modellering

HAGS digitaliseringsresa fortsätter. Nu återfinns företaget på hemsidan BimObject där användare kan ladda ned 3D-ritningar av HAGS sortiment för att på ett smidigare sätt planera och bygga park- och lekmiljöer.

– Eftersom antalet BIM-användare ökar varje år tror vi på HAGS att det är oerhört viktigt att vara med på plattformen, vi ser det här som en investering i framtiden, säger Jeanette Ström, sortimentsansvarig för park och stadsmiljö på HAGS Aneby.

Nu kan ingenjörer, arkitekter och andra projektörer som planerar park- och lekmiljöer hitta HAGS produkter på den internationella plattformen BimObject. BIM-modellering har revolutionerat hur byggnader och andra miljöer utformas genom att användare på ett enkelt sätt kan skapa en gemensam datamodell som är tillgänglig för alla berörda parter i projekten. Via BimObject kommer HAGS att kunna stötta projektörer genom hela processen; från planering och ritningar till montering och underhåll av lekplatsutrustning, parkmöbler, utomhusgym och flytbryggor – allt för att göra skapandet av utomhusmiljöer så smidigt som möjligt.

– Att vi nu kan erbjuda BIM-modeller känns helt rätt i tiden. Vi hoppas samtidigt att vi ska kunna bilda oss en större förståelse om vilka produkter som väcker intresse och få en tydligare överblick av vad som tilltalar folk i våra olika geografiska områden. På så vis kommer vi att kunna anpassa vår produktportfölj efter detta, säger Jeanette Ström.

Fler användare över hela världen
I närmare 75 år har HAGS strävat efter att skapa aktiva utomhusmiljöer för alla åldrar. I takt med digitaliseringens utveckling söker bolaget ständigt nya sätt att nå ut och ge tillgång till sitt breda sortiment för park-& lekmiljöer redan i planeringsstadiet, vilket går i linje med BimObjects erbjudande. Idag finns det över 60 produkter på BimObject och målsättningen är att utöka sortimentet ytterligare framöver.

– Med BIM når vi ut till intressenter över hela världen på ett sätt som annars inte är möjligt. Nu kommer vi på ett enkelt sätt kunna följa trender och öka förståelsen för vår marknad, avslutar Jeanette Ström.