På måndag byter vi biljettsystem.

På måndag byter vi biljettsystem

På måndag den 15 februari byter vi biljettsystem fullt ut. Det innebär nya plastkort och pappersbiljetter som ställs ut i det nya systemet. Det innebär även att möjligheten att betala sin biljett med reskassa försvinner.

Redan förra veckan började vi arbetet med att byta ut våra biljettautomater och de allra flesta är nu utbytta.

Vad innebär bytet av biljettsystem för våra resenärer?

De resenärer som idag betalar med reskassa behöver byta till det nya kortet eller till appen. De som har reskassa kvar kan växla in den till det nya systemet på hallandstrafiken.se eller i någon av våra kundservicebutiker. De som har ett periodkort eller ett årskort kan fortsätta resa på det till giltighetstiden gått ut. De behöver dock ha med sig ett inspektionskvitto.

Om man har biljetter som inte är aktiverade på sitt gamla resekort kommer man inte kunna aktivera dessa från måndag. Då är man välkommen till någon av våra kundservicebutiker för att få hjälp.

Är man senior och har ett seniorkort kan man fortsätta att resa på seniorkortet. Eftersom kortet har ett speciellt utseende gäller det som en giltig biljett.

Nytt sortiment

Det nya biljettsortimentet har funnits i appen sedan i våras. Och nu när vi byter biljettsystem fullt ut, försvinner det gamla sortimentet för gott.