SJ Öresund tar över drift och underhåll av Öresundstågen

SJ Öresund tar över drift och underhåll av Öresundstågen

SJ Öresund tar över Öresundstågstrafiken från och med den 13 december. Det nya avtalet som innebär att SJ Öresund ansvarar för både drift och underhåll av tågen innehåller också ett stort antal förbättringar för resenärerna.

I det nya avtalet som startar den 13 december, innebär det bland annat nedanstående förbättringskrav:

• Ersättningstrafiken stärks genom ett nätverk av bussar i beredskap.
  • Fokus på att förenkla för kunderna på tågen och perrongerna förbättras vid störningar genom ökad bemanning och service.
  • Minst en tågvärd i varje tågsätt och synligare personal i och omkring tågen.
  • Fordonsunderhållet förbättras i den nya och moderna depån i Hässleholm. Fler tåg kan vara i drift samtidigt. Ett optimerat underhåll, ökad kvalitet och effektivitet ökar också möjligheten att städa tågen bättre.
  • Det nya avtalet är, till skillnad mot det tidigare, ett incitamentsavtal som innebär att SJ Öresund premieras för hög punktlighet, ökat resande och hög kundnöjdhet.

Vid trafikstarten kommer även den nya depån i Hässleholm att tas i drift. Här kommer tågen att servas, repareras och städas.

- Den pågående pandemin är just nu något som påverkar all kollektivtrafik i Halland och jag är glad att hallänningarna följer riktlinjerna och bara reser när de verkligen måste. Men när vi återgår till det ”normala” så är jag övertygad om att vi tillsammans med SJ Öresund kommer ta ett stort steg för att nå målen med bättre punktlighet och nöjdare kunder, säger Andreas Almquist, VD Hallandstrafiken AB.

Avtalet med SJ Öresund tecknades 21 maj 2019 och gäller i åtta år med option på ytterligare två år.

För mer information, kontakta;

Andreas Almquist, VD Hallandstrafiken, tel. 0767-70 78 17.

Fakta om Öresundståg

Öresundstågen är ett gemensamt tågtrafiksystem i Sydsverige och Danmark.

Bakom Öresundståg står de regionala kollektivtrafikorganisatörerna Hallandstrafiken AB, Blekingetrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken, Västtrafik samt i samverkan med DSB och danska Transportministeriet.

• Totalt 111 tågsätt används i Öresundstågstrafiken. De har en maxhastighet på 180 km/h och är utformade för bekväma regionala resor inom och mellan de samverkande regionerna samt Danmark.
  • Varje tågsätt består av tre sammankopplade vagnar med sammanlagt 227 sittplatser. Vid behov kopplas upp till tre tågsätt samman och kapaciteten blir då totalt 681 sittplatser.
  • Varje tågsätt kör cirka 255 000 km per år.
  • De äldsta tågsätten har kört mer än 4 miljoner km.
  • Just nu pågår upprustning av tågen och hittills har 37 tåg rustats upp.
  • Från och med 1 januari 2021 har samtliga Öresundståg fri wifi-uppkoppling.