Vi kör för ett grönare Halland

Från och med idag den 1 juli kör bussarna i Halmstad med 100 procent fossilfritt bränsle.

Att minska utsläppen och klimatpåverkan ingår i Hallandstrafikens miljöprofil och från och med den 1 juli i år kommer nu alla bussar i stadstrafiken i Halmstad att framföras med 100 procent förnyelsebara drivmedel. De förnyelsebara drivmedel som används i stadsbusstrafiken i Halmstad är biogas och RME (Rapsmetylester).

- Arbetet med att förbättra vår miljöprofil är ett pågående arbete som vi gör tillsammans med våra operatörer. Målet är att all vår trafik ska drivas med fossilfria bränslen senast år 2020. Sedan tidigare körs både Falkenbergs och Kungsbackas stadstrafik 100 procent fossilfritt och nu når vi även målet i Halmstads stadstrafik, säger Daniel Modiggård Planeringschef på Hallandstrafiken.

I både Falkenbergs och Kungsbackas stadstrafik körs bussarna sedan tidigare på 100 procent förnyelsebara drivmedel (biogas och RME). I Varbergs stadsbusstrafik körs trafiken till 80 procent med förnyelsebart drivmedel (RME).

I Regiontrafiken används RME till stor del.

Även antalet bussar som möter Euro 6 standarden har ökat i länet. En Euro 6 buss släpper ut betydligt färre partiklar och mindre kväveoxider än tidigare generationer av Euro-klasser, vilket bidrar till minskad försurning och bättre luftkvalitet i våra städer.

94 procent av tågtrafiken utfördes under 2015 av så kallad ”grön el”. De sex procent som utgör den resterande delen är Krösatågen, som körs på diesel.

Totalt utfördes 76 procent av Hallandstrafikens trafik med förnyelsebara drivmedel 2015. Under 2016 har Hallandstrafikens krav på att entreprenörerna ska köra en större andel av sina fordon på förnyelsebara drivmedel ökat.

Hallandstrafiken - fordonskilometer med förnybart drivmedel (%)

Hallandstrafiken följer noggrant teknikutvecklingen inom fordonsbränslen och särskilt den utveckling som sker gällande eldrift. Eldrivna bussar tillför ett nytt perspektiv utöver de miljövinster som förnyelsebara drivmedel bidrar med. Med bussar som drivs på el kan även bullernivån kraftigt sänkas i våra städer.

Arbetet med vår miljöprofil grundar sig i den regionala utvecklingsstrategin och tillväxtstrategin. En av de prioriteringar som finns i tillväxtstrategin och som utvecklingen av kollektivtrafiken i Halland ska baseras på är prioriteringen om en koldioxidneutral ekonomi och fossiloberoende transporter. I strävan mot en koldioxidneutral ekonomi med fossiloberoende transporter har kollektivtrafiken en viktig funktion att fylla som alternativ till bilen.

För ytterligare information:

Daniel Modiggård, Planeringschef Hallandstrafiken AB, tel 0346-712 578, daniel.modiggard@hlt.se