En bild på Olof Manner

Besök av Olof Manner

Vad har världsledares Twitterkonton, minusränta och de tre små grisarna gemensamt. Jo, de har nämligen en hel del gemensamt, inte minst om man ser till världsekonomin ur ett makroperspektiv. Och inte minst om man lyssnar på Olof Manner, Swedbanks finansanalytiker. Häromveckan fick vi äran att gästas av just Olof Manner här på kontoret. För sjunde gången anordnade vi ÖIS Bygg och Fastighetsforum tillsammans med Örgryte Fotboll. Upplägget består av en långlunch, där gäster inom bygg och fastighetsbranschen, bjuds in för att avnjuta av en god bit mat samtidigt som intressanta föreläsare föreläser om sådant som är intressant.

Tidigare år har vi kunnat lyssna på Ola Serneke från Serneke, Johan Trouvé från Västsvenska Handelskammaren och stadsarkitekten Björn Siesjö med flera. Klockan 11 den 7 november öppnades våra dörrar till kontoret för 70 gäster som tog plats vid långborden som vi lyckats duka upp i Yunctures kontorslandskap. I vanlig ordning hade vi beställt catering från Christian Ziser från Kockens Skafferi, som vi brukar göra när det vankas större event.

Många av gästerna hade aldrig hört Olof Manner tala tidigare men vår beskrivning i inbjudan verkar ha lockat rekordmånga gäster till årets Bygg och Fastighetsforum. ”Göteborgs fantastiske representant bland finansanalytikerna i Stockholm. En estradör som på ett underhållande och begripligt sätt beskriver hur ekonomin i vår omvärld fungerar.” Och det var precis det som Olof levererade, även denna gång. Finansanalytiker kan säkert ha ett eget språk som vi vanliga dödliga inte förstår. Därför blir det extra spännande när en person som Olof behandlar analytikernas kryptiska lexikon, manglar ner orden och levererar anekdoter med sin breda göteborgska. Tillochmed på en sådan nivå att även den minst ekonomiintresserade tycker att det där som de håller på med där uppe på Stureplan faktiskt verkar rätt intressant.

Olof inledde med en ingress – i 35 minuter. Därefter gick hans analyser kring världsekonomin i ljusets hastighet för att avslutas med några tips att skicka med oss. Så för er som inte hade möjlighet att vara på plats, här kommer en summering från Olofs föredrag avseende november/december 2019. För som vi alla vet, allt kan ändras innan vi ens har hunnit säga ”Donald Trumps Twitterkonto”.

• Fortsatt global stökighet med handelsbråk mellan Kina och USA, Brexitdiskussioner i UK och konjunkturnedgång i stora delar av Europa.
  • Ränteläget kommer att vara fortsatt lågt i många år, vilket gynnar bl.a. investeringarna.
  • Den svenska byggmarknaden kommer att takta på ganska bra, mest driven av bostadsbrist och behov av samhällsbyggnation.

Josefin Rydhede

Presskontakt Marknad- och kommunikationsansvarig 0739-36 66 48