Konst och utsmyckning i GC-tunnlar

Hammerglass AB har utvecklat lösningar till hur mörka och trista gång- och cykeltunnlar kan göras ljusa och tilltalande. Senast i raden är en utsmyckning i Lomma, framtaget tillsammans med ÅF i Malmö. Tunneln är 15 meter lång och på båda sidor finns det nu stora, bakgrundsbelysta bildmontage. Tunnelväggen mot havet visar strandråg i ett motiv som mäter 1,8 x 12 meter. Motsatta väggen är klädd med ett kollage bestående av svartvita bilder från gamla Lomma, som främst visar ortsbor och turister i olika bad- och strandmiljöer.

Motiven har tryckts på baksidan av 12 mm tjocka Hammerglass-skivor som sedan monterats 18 cm från tunnelväggen med justerbara fixpointarmar. För att ge ytterligare liv åt motiven, samt bidra till ljussättning av tunneln har LED-lysrör i variabla färger monterats bakom skivorna.

Genom att skivorna är okrossbara och lätta att sanera från klotter och graffiti räknar kommunen med låga underhållskostnader. Vidare ger motiven en glad återblick till svunna tider, samtidigt som de påminner om att efter vintermörker kommer en ny sommar.

Konstruktion, produktion och montage: Hammerglass AB
Idé och motiv: ÅF
Ljuskonsult: Ramböll
Beställare: Lomma kommun, Gatukontoret?

Stora variationsmöjligheter
Sedan tidigare har Hammerglass tagit fram lösningar till GC-tunnlar i Täby och i Enskede. Tekniken med att trycka på baksidan av Hammerglass-skivorna medger stor variation i val av motiv och teknik. Allt från färgglada målningar från ortens förskolebarn, till högklassig konst eller fotografier går att överföra till skivorna. Genom att använda energisnål LED med lång livslängd som bakgrundsbelysning hålls dessutom driftskostnaden på en låg nivå. I både Lomma och Täby valde kommunerna variabla LED-belysningar för att ge extra liv åt motiven. Hammerglass-skivorna kan monteras med olika infästningsmetoder och kläs in utifrån lokala förutsättningar. Hammerglass AB:s erbjuder både konstruktionshjälp och montage.

• Arkitektur

• gc-tunnlar
  • hammerglass
  • okrossbara rutor
  • vandalskydd

Hammerglass AB i Förslöv tillverkar helt okrossbara isolerglas och är ensam i världen om sin produktionsmetod. Ytterglaset består av en polykarbonatskiva med extremt hård yta. Coatingen kan närmast liknas vid en hinna av flytande glas som hällts över skivorna. Ytbehandlingen möjliggör produktion av isolerglas med 5 års isolergaranti. Hammerglass är ca 300 gånger starkare än glas och är certifierat i P8B.